zondag, 22. juni 2008 - 17:02

Ferrari onbedreigd naar dubbelzege

Massa heeft de Grand Prix van Frankrijk gewonnen. Hij was teamgenoot Raikkonen, die problemen kende met zijn uitlaat en chassis, en Jarno Trulli (Toyota) te snel af. Het weekend in Frankrijk bleek een mooie hommage aan de pas overleden Ove Andersson, want ook Glock racete goed. Piquet Jr. (Renault) pakte met een zevende plaats zijn eerste WK-punten van het seizoen.

De opwarmronde gaat van start. Iedereen komt zonder grote problemen van z'n plek af. De meerderheid start op de hardere banden. Via de FIA komt het bericht binnen dat er binnen dertig minuten regen zou kunnen vallen. Met Raikkonen vertrekkend van pole position gaat de race van start, de rode lichten gaan uit. De Ferrari’s en Kubica komen goed weg, de Pool ligt al vierde na de eerste bocht. Ook de Toyota’s beleven een goede start: Trulli ligt meteen derde. Hamilton stormt naar voren en binnen een ronde ligt de Brit op de tiende plaats. Kort daarop lijkt hij zijn teamgenoot Kovalainen aan te tikken, die op zijn beurt vecht met Piquet Jr. De Braziliaan weet de beide McLaren’s lang achter zich te houden.

Na twee ronden liggen de Ferrari’s fier aan kop van de race. Trulli volgt op 4,5 seconden in zijn Toyota. Daarna volgen Alonso, Kubica, Glock en Webber. Ondertussen zit Button in de problemen: de Honda-coureur rijdt met een kapotte voorvleugel over het circuit. Hij valt terug tot de laatste plaats. Ondertussen heeft Kovalainen de sneller ogende Hamilton voorbij gelaten.

In ronde vijf voert Hamilton de druk op bij Piquet Jr. in de strijd om plaats acht. Raikkonen rijdt vooraan weg bij Massa tot een totaal van drie seconden. Ondertussen zetten zij de pechvogel Button op een ronde. Bij McLaren komt het bericht binnen dat hun coureur Hamilton een straf boven het hoofd hangt vanwege het afsteken van de chicane. De Brit krijgt een drive-through penalty, hij valt terug naar de dertiende positie.

In ronde veertien zet Raikkonen de voorlopig snelste raceronde op 1:16.650. Alonso maakt de eerste pitstop, hij lijkt op een driestop-strategie te staan. Zijn teamgenoot rijdt inmiddels op plaats zeven. Dan is het over voor Button: de Honda-coureur heeft zijn bolide aan de kant gezet.

In ronde negentien komt Hamilton voor het eerst binnen. Hij wisselt naar de harde band. Trulli en Kubica volgen snel het voorbeeld van de McLaren-coureur. Raikkonen komt één ronde later binnen, de Fin beleeft een goede pitstop. Massa is de nieuwe leider in de race. Massa komt twee ronden later ook binnen. Webber en Piquet Jr. liggen dan op een mooie tweede en derde positie.

Piquet Jr. en Kovalainen komen binnen in ronde 25. De Braziliaan hield het voordeel maar faalde bij het uitrijden van de pitstraat en de Fin haalt hem in. De Ferrari’s leiden de race dominant met meer dan twintig seconden voorsprong op de nummer drie. Sutil, Bourdais, Rosberg en Hamilton rijden achteraan het veld. Heidfeld gaat ook niet lekker en rijdt dertiende, achter Vettel die eveneens is gestopt.

Als de coureurs bijna op de helft van de race zijn telt de race slechts één uitvaller: Button. De Ferrari’s rijden nog steeds onbedreigd en dominant aan kop. Trulli rijdt op een knappe derde positie en Kubica is voorlopig sneller dan Alonso op plaats vier.

De leiders in de wedstrijd komen dicht bij elkaar. Raikkonen lijkt een probleem te hebben: hij noteert slechte rondetijden en Massa ligt vlak achter hem. De Fin heeft problemen met zijn uitlaat. Massa haalt hem in. Aan de rechterkant van de auto is een gat uitgebrand in zijn chassis door de uitlaat die uitsteekt. Raikkonen is twee seconden per ronde langzamer. Intussen haalt Kovalainen Webber in.

Alonso maakt zijn tweede pitstop en kan de race gaan uitrijden. Er zijn nog 26 ronden te racen op het afgelegen circuit te Magny-Cours. Kubica zit op een seconde achter Trulli, die een foutloze wedstrijd rijdt. Kubica maakt zijn pitstop met nog een half uur racen te gaan. Hamilton haalt Alonso in de haarspeldbocht in, maar de Brit moet nog stoppen. Vettel en Heidfeld maken tegelijkertijd hun pitstop.

Raikkonen houdt een redelijke voorsprong op Trulli, de Fin ligt nog twintig seconden voor de op de man op plaats drie. Daarachter volgen Kovalainen, Webber, Piquet Jr., Glock, Coulthard en Kubica. Raikkonen maakt zijn pitstop en niemand van het pit-team bekijkt de uitlaat, Ferrari lijkt vertrouwen te hebben in een goede afloop. Massa maakt met nog zeventien ronden te gaan zijn tweede en laatste pitstop. De Ferrari-coureur lijkt af te stevenen op een overwinning.

Ondertussen regent het licht in Frankrijk en begint Kovalainen aan te dringen bij Trulli. De Italiaan staat hevig onder druk van Kovalainen en Kubica. De Trulli-trein is weer een feit en hij moet zijn derde positie met hand en tand verdedigen. Piquet Jr. lijkt ook af te stevenen op punten. Webber en Alonso doen eveneens goede zaken in Frankrijk wanneer zij de race – die nog zes ronden duurt – finishen.

Met nog een ronde te gaan lijkt Massa te gaan winnen, Raikkonen zal de Ferrari-dubbel completeren. Kovalainen doet één laatste poging om op het podium te komen: de Fin zet de bolide naast de bolide van Trulli maar de Italiaan pareert.

De vlag wordt gezwaaid: Massa wint voor Ferrari. Raikkonen eindigt als tweede en Trulli pakt een podium voor Toyota. Kovalainen pakt een knappe vierde positie en de vijfde positie is voor Kubica. Webber wordt zesde en Piquet Jr. blijkt in de slotfase sneller dan Alonso en wordt zevende. Alonso pakt het laatste punt. Hamilton finisht de race uiteindelijk als tiende. Heidfeld stelt teleur met een plek buiten de punten.
Categorie:
Tag(s):