donderdag, 30. oktober 2008 - 13:07

Huizinga pakt stabiliteit containerschepen aan

Den Haag

Binnenvaartschippers zijn vaak niet op de hoogte van de wijze waarop ze de stabiliteit van hun containerschip kunnen waarborgen en controleren. Dat blijkt uit een onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat naar het containervervoer op binnenvaartschepen.

Gebrek aan stabiliteit van containers kan leiden tot het verlies van containers of zelfs tot het kapseizen van schepen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de veiligheid van de scheepsbemanning, maar kan ook leiden tot het stremmen van het scheepvaartverkeer.

Om dit te voorkomen gaat staatssecretaris Huizinga alle schippers verplichten om berekeningen uit te voeren naar de stabiliteit van hun belading. Om ervoor te zorgen dat de schippers van deze regelgeving op de hoogte zijn en om er zeker van te zijn dat schippers de stabiliteitsberekeningen kunnen uitvoeren zal de inspectie schippers benaderen. In de Binnenvaartwet die eind dit jaar van kracht wordt, heeft Huizinga deze verplichting van een stabiliteitsberekening vastgelegd. Huizinga: “Zo blijven wij allemaal werken aan een veilige, duurzame en innovatieve binnenvaartsector. Ik vanuit Den Haag, en u vanuit de regio.� Dit zei de bewindsvrouw tijdens de overdracht van de Zuiderzeehaven in Kampen

Bij 24 van de 46 schepen die de Inspectie controleerde was de schipper niet in staat de juiste tabel voor de stabiliteitsberekening uit te kiezen. Ook had bijna de helft van de schippers voor aanvang van de reis geen stabiliteitsberekening gemaakt. Aanleiding voor het onderzoek was het kapseizen van het containerschip ‘Ferox’ bij de Rozenburgsesluis in september 2006. Bij dit incident kwamen 33 containers met cacaobonen in het water terecht. Uit latere berekeningen bleek dat het schip niet voldeed aan de wettelijke stabiliteitseisen.
Provincie:
Tag(s):