donderdag, 11. december 2008 - 14:42

Inspectie VenW constateert problemen met stootjukken

Den Haag

Een deel van de stootjukken op het Nederlandse spoor is niet geschikt om een reizigerstrein gecontroleerd en veilig tot stilstand te brengen. Dat blijkt uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat naar aanrijdingen met stootjukken in Amsterdam, Maastricht en Enkhuizen. De gevolgen zijn ontsporingen en gewonden in de trein.

Op het eindstation Enkhuizen komt op maandag 31 maart 2008 een trein abrupt tot stilstand tegen een stootjuk aan het einde van het spoor en raken 11 reizigers en de machinist gewond. Uit onderzoek blijkt dat de machinist onwel raakt en daardoor te laat remt. De snelheid is relatief laag. Maar het verouderde stootjuk is onvoldoende schokabsorberend.

Op zaterdag 15 december 2007 heeft in Amsterdam Zuid ook een aanrijding met een stootjuk plaatsgevonden. Volgens de inspectie werd de machinist afgeleid door de kerstversiering op een gebouw. Als hij het einde van het kopspoor nadert is de remweg te kort en de snelheid te hoog om nog tijdig tot stilstand te komen. Gebleken is dat het ontwerp van het stootjuk niet geschikt is voor het gebruikte materieeltype.

De botsing met een stootjuk in Maastricht op zaterdag 29 december 2007 wordt veroorzaakt doordat de machinist, ondanks gladheid door regenval, met te hoge snelheid het kopspoor nadert. Daardoor is de uiteindelijk ingezette remming niet voldoende om de trein tot stilstand te brengen. Dit stootjuk is van een sterk verouderd model. De machinist en acht reizigers raken gewond. Er is grote schade aan materieel en infrastructuur.

ProRail en NS Reizigers hebben toegezegd om naar aanleiding van deze en eerdere aanrijdingen met stootjukken maatregelen te nemen. ProRail en NS Reizigers loopt inmiddels een project om de problemen met stootjukken aan te pakken. Dit project zal in 2009 afgerond zijn.
Provincie:
Tag(s):