vrijdag, 14. maart 2008 - 16:33

Landen met dichte mist mogelijk op Maastricht Aachen Airport

Beek

Op vrijdag 14 maart werd het zogenaamde ILS CATIIIb systeem op Maastricht Aachen Airport (MAA) officieel in gebruik genomen. Een Airbus, type A330-200, van KLM maakte de eerste landing met dit nieuwe systeem. Maastricht Aachen Airport is na Schiphol de enige regionale luchthaven in Nederland die over dit systeem beschikt.

De apparatuur van dit nieuwe Instrument Landing System (ILS) werd ruim een jaar geleden op MAA geïnstalleerd. Nu het benodigde aantal van ruim 8600 storingsvrije uren is bereikt mag de apparatuur officieel in gebruik worden genomen. “Voorheen gebruikten wij een categorie I systeem waarbij minimum zichtwaardes van 550 meter nodig waren. Met het nieuwe CAT IIIb systeem is de minimum afstand 150 meter waardoor er ook bij dichte mist geland kan worden, een aanzienlijke verbetering dus� aldus havenmeester Robert Jense.

“Dit is een mooie dag voor de luchthaven, één waarop we lang hebben gewacht. Samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) is er hard gewerkt aan de realisatie� aldus Sander Heijmans, CEO van MAA. Hij vervolgt: “In de luchtvaart is beschikbaarheid van zeer groot belang. Vooral bij vrachtvervoer zijn er flinke kosten bij uitwijken door mist; reeds opgestapelde vracht moet worden afgebroken, in een vrachtwagen worden geladen en over de weg naar de luchthaven waar het toestel staat. Hier wordt het hele proces omgekeerd herhaald. Dat zorgt voor flinke vertragingen en een ILS CAT IIIb systeem is dan ook een must voor cargo airlines. Ook het passagiers segment profiteert. Een toestel dat moet uitwijken betekent dat de passagiers en bagage op het laatste moment naar een andere luchthaven moeten worden vervoerd of er een annulering plaatsvindt. Zoiets is uiteraard een kostbare aangelegenheid, bovendien werken low cost maatschappijen met korte grondtijden�.
Provincie:
Tag(s):