vrijdag, 11. april 2008 - 10:28

"Leenreclames hebben invloed op schuldproblemen"

Amsterdam

Veel mensen denken dat tv-commercials voor kredieten invloed hebben op de stijging van het aantal mensen met schuldproblemen. Dit blijkt uit onderzoek onder het klantenpanel van Independer.nl. 92,1% beantwoordt de vraag "Denkt u dat leenreclames op tv invloed hebben op de stijging van het aantal mensen met schuldproblemen?" bevestigend. De laatste tijd zijn leenreclames weer veel in opspraak.

Dat 92,1% denkt dat leenreclames invloed hebben op schuldproblemen wil overigens niet zeggen dat deze groep ook vindt dat de overheid deze leenreclames moet afschaffen. Van deze groep vindt 72,9% dat de overheid de leenreclames moet afschaffen, 20,4% vindt van niet.

De huidige leencommercials ontbreekt het aan goede voorlichting. Van de ondervraagden zegt namelijk 92,1% leenreclames niet informatief te vinden. 84,8% vindt de reclames zelfs misleidend. Naast het misleidende en niet-informatieve karakter van de commercials zijn de reclames ook een bron van ergernis: 85,6% ergert zich aan leenreclames.

Naar aanleiding van het initiatief-wetsvoorstel dat het CDA onlangs gedaan heeft om agressieve kredietreclames van de buis te halen, stelde Independer.nl enkele vragen hierover aan haar klantenpanel. 277 respondenten hebben meegedaan aan de enqu(ee)te.

Voorlichting rondom lenen blijft belangrijk, maar verantwoord lenen is momenteel op steeds meer manieren mogelijk. Er zijn meerdere hulpmiddelen via internet beschikbaar.
Categorie:
Tag(s):