zondag, 6. april 2008 - 15:11

Massa neemt ultieme revanche in Bahrein met Ferrari dubbelslag

Ferrari was vandaag tijdens de Grand Prix van Bahrein ijzersterk en toonde zich veel sterker dan BMW Sauber en de blunderende Hamilton. Massa maakte dit keer geen opzichte fouten en won de race met overmacht voor Raikkonen en Kubica.

BMW Sauber hoopte om het toch al historische weekend voort te zetten met een eventuele eerste overwinning voor het team. Kubica en Heidfeld lijken zeker met de McLarens te kunnen vechten, maar of ze kunnen tippen aan de snelheid van de Ferrari-coureurs Massa en Raikkonen is nog ongewis voorafgaand aan de race.

Op zondag waait het stevig in het Midden Oosten, het asfalt is 39 graden Celsius en de luchttemperatuur ligt rond de dertig graden Celsius op het zonnige circuit nabij Sakhir in Bahrein. Op het zanderige circuit zullen 57 ronden worden gereden en de eerste pitstops worden verwacht rond de vijftiende ronde.

Als de motoren worden gestart, is het nog dertig seconden voordat de warm-up ronde van start gaat. Een aantal coureurs starten op de harde band, maar de voorkeur gaat namens de coureurs uit naar de zachte band. Iedereen komt goed van zijn plaats weg en de monteurs lopen terug naar hun pitbox. De coureurs rijden na een ronde opwarmen terug naar hun startpositie. Op de boordradio wordt duidelijk dat Piquet Jr. zijn tweede versnelling niet kan vinden.

De lichten gaan op groen. Met de Pool Robert Kubica vertrekkend vanaf pole position gaat de race in de woestijn van Bahrein van start. Hamilton kent een zeer slechte start en komt amper van zijn positie weg, hij valt terug tot de negende positie voordat hij de eerste bocht induikt. Kubica moet de eerste positie laten aan Massa die een superstart kent, meteen zit Raikkonen in de nek van de Pool. Trulli kent eveneens een goede start en haalt Heidfeld in. Vettel valt al binnen een ronde uit, de jonge Duitser heeft problemen met de oliedruk en moet zijn Scuderia Toro Rosso-bolide parkeren. Het dramatische weekend eindigt dus al snel voor de Scuderia Toro Rosso-rijder. Met enorme stofwolken knallen de resterende 21 coureurs over het circuit.

Als er een ronde is geracet klapt Hamilton met grote snelheid op de achterkant van Alonso en verliest daarmee zijn voorvleugel, de jonge Brit verliest veel tijd als hij zonder voorvleugel terugrijdt naar de pitbox van zijn team. Alonso lijkt gewoon door te kunnen rijden maar zijn teamgenoot spint luttele seconden later, de Braziliaan valt flink terug. Even later plaats de Fin Raikkonen in de eerste bocht een aanval op de tweede positie van Kubica, de Ferrari-coureur trekt aan het langste eind en de twee coureurs lijken elkaar daarbij even te toucheren.

Als er vijf ronden zijn geracet domineren de Ferrari’s de race, gevolgd door Kubica op de derde positie. Heidfeld rijdt achter de Pool en op de vijfde, zesde en zevende positie rijden Kovalainen, Trulli en Rosberg. Hamilton is inmiddels teruggevallen tot de achttiende positie en rijdt ruim twintig seconden achter Davidson. Button is eveneens flink teruggevallen na zijn goede top tien kwalificatie gisteren, de Brit rijdt twintigste door een lekke band en de daarvoor bestemde pitstop bij Honda.

Massa bevestigt vooraan zijn snelheid, de Ferrari-coureur zet in ronde acht de snelste tijd van het veld. De Ferrari-coureurs rijden de hoogste topsnelheid. Opvallend is de opmars van Fisichella, hij rijdt elfde terwijl Sutil als allerlaatste over het circuit te Sakhir rijdt. Piquet Jr. haalt Bourdais op een mooie manier in en hij rijdt na zijn problemen op een dertiende positie rond. Teamgenoot Alonso ligt net buiten de punten op een negende positie.

Als er dertien ronden zijn geracet pakt Raikkonen de snelste raceronde van Massa af, de Fin noteert een1:34.322, toch ligt hij bijna vijf seconden achter zijn teamgenoot. Hamilton rijdt ondertussen nog steeds niet in de buurt van de punten, sterker nog, de jonge Brit ligt op de achttiende positie en hij noteert steeds langzamere rondetijden. Kubica houdt de snelheid van Raikkonen goed bij, hij houdt het gat op twee seconden van de Ferrari-coureur.

De eerste coureurs die een pitstop gaan maken bij hun team zijn die van Williams en BMW Sauber. Kubica komt als eerste binnen, hetgeen zijn pole position van gisteren deels verklaart. Ook Rosberg komt binnen voor het team van Williams. Kubica is weer snel weg en ook Rosberg kent een probleemloze pitstop. Achterin het veld is er een touché tussen Button en Coulthard. Button plaatst een aanval op Coulthard en in eerste instantie pareert de Schot deze aanval, hij maakt echter voor de tweede keer een insturende beweging en Button probeert de insturende Red Bull Racing-coureur nog te ontwijken maar dat lukt niet. Button blijft met zijn bolide steken bovenop die van Coulthard en verliest daardoor zijn voorvleugel, beide coureurs vervolgen hun race. Coulthard doet dit ogenschijnlijk zonder problemen.

Raikkonen komt twee ronden later dan Kubica naar binnen, het toont de sterke kwalificatie van Massa gisteren. Button komt voor de derde keer binnen maar het lijkt funest voor de Honda-coureur. Dan komt ook na twintig ronden Massa binnen. Ook Heidfeld en Kovalainen komen binnen. Ferrari-rijder Massa blijft aan de leiding.

Samen met Barrichello komt Fisichella binnen, in de pitstraat verschalkt de Honda-coureur de Force India-coureur. De rijders vechten om een positie in de buurt van de punten. Tot op heden zijn de officiële uitvallers alleen Vettel en Button. Kampioenschapleider Hamilton kent een zeer lastige middag. De Brit zit vast achter Fisichella op de veertiende positie. Teamgenoot Kovalainen kan niet tippen aan de snelheid van de BMW Saubers en Ferrari’s.

Williams-coureur Nakajima rijdt op een 1-stopsstrategie, de Japanner rijdt op een elfde positie. Als er nog zevenentwintig ronden te racen zijn maakt Hamilton zijn pitstop, hij wisselt naar de hardere band met een tien seconden durende stop. Nakajima maakt zijn enige pitstop en wisselt van bandensoort.

Een pijnlijk moment voor Hamilton doet zich voort. Massa en Raikkonen zetten de kampioenschapleider die een probleemvolle race kent, op een ronde achterstand. Even later brengt Massa de snelste ronde naar een 1:33.852 en is los van Ferrari-teamgenoot Raikkonen. Trulli begint een inhaalslag op Kovalainen voor positie vijf, de Italiaan komt met grote stappen dichterbij.

Met nog negentien ronden te gaan kent Piquet Jr. een probleem met zijn versnellingsbak. Raikkonen komt binnen voor zijn tweede pitstop, Kubica en Heidfeld rijden de Ferrari-coureur weer voorbij maar moeten nog een pitstop maken. Een ronde later komt Massa binnen, er wordt gesleuteld aan de voorvleugel en de benodigde brandstof wordt toegevoegd door de pitcrew. Massa komt terug aan de leiding en Ferrari lijkt zich op te maken voor een 1-2 overwinning, net als twee weken terug in Maleisië. Toen spinde Massa echter onnodig. Kubica volgt kort daarna met zijn pitstop.

Voor Renault-rijder Piquet Jr. is het wederom afgelopen. Door een technisch mankement - wat op het falen van zijn versnellingsbak lijkt - valt de Braziliaan uit. Als er nog vijftien ronden te racen zijn liggen de Ferrari-coureurs op een virtuele eerste en tweede positie. Heidfeld rijdt virtueel aan de leiding maar zal door zijn pitstop terugvallen tot waarschijnlijk achter Kubica.
Kovalainen, Trulli, Webber en Glock rijden ook in de punten. Rosberg is teruggevallen tot de tiende positie maar hoeft waarschijnlijk geen pitstop meer te maken.

Heidfeld toont de snelheid van de BMW-motor en pakt de snelste raceronde in de slotfase. Kovalainen doet een ronde later meteen een aanval en pakt hem over met een 1:33.193. De overwinning kan Massa niet meer ontlopen, hij heeft een ruime voorsprong op Raikkonnen met nog een paar kilometer te rijden.

Felipe Massa wint de Grand Prix van Bahrein te Sakhir met grote overmacht. Raikkonen kon niet tippen aan de snelheid van de Braziliaan die zich sterk revancheerde. Kubica pakte het laatste podiumplaatsje en Heidfeld doet ook uitstekende zaken in het kampioenschap. De Duitser werd vierde. McLaren pakt via Kovalainen nog wel wat punten door vijfde te eindigen. Trulli scoort weer punten voor Toyota en eindigt als zesde. Webber en Rosberg verdelen de laatste punten. Fisichella noteert wederom een knappe twaalfde positie.

Het Formule 1-circus houdt een pauze van twee weekenden en gaat over drie weken voor het eerst naar Europa. Spanje zal dan gastheer zijn.
Categorie:
Tag(s):