dinsdag, 18. november 2008 - 10:09

Mazda6 nu ook met 2.2 CiTD turbodieselmotor

De nieuwe Mazda6 is vanaf nu ook leverbaar met een nieuwe 2.2 liter CiTD common rail turbodieselmotor. In Europa zal deze motor beschikbaar zijn in drie vermogensvarianten, waarvan de twee sterkste met respectievelijk 185 en 163 pk naar Nederland komen, waar de huidige 2.0 liter CiTD met 140 pk gehandhaafd blijft. Met deze uitbreiding is de nieuwe Mazda6 nu leverbaar met totaal zes verschillende motoren, drie benzine en drie diesels.

De tweede generatie van de Mazda6 verscheen in november 2007 op de markt. Deze auto brak met de tradities in het non-premium CD-segment dankzij de combinatie van een stijlvolle vormgeving, onovertroffen rijeigenschappen en doordachte packaging, aangeboden in drie duidelijk te onderscheiden carrosserievarianten. Sinds zijn introductie in Europa vonden 85.000 exemplaren van de nieuwe Mazda6 hun weg naar een eigenaar, waarmee dit model een flinke bijdrage leverde aan het verkooprecord van Mazda in 2008. De populariteit van de Mazda6 zal een flinke impuls krijgen met de introductie van een nieuw ontwikkelde 2.2 liter turbodieselmotor (die tot de stilste en krachtigste in zijn marktsegment behoort) en een nieuwe actieve veiligheidsvoorziening in de vorm van een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer.

De Mazda6 was altijd al een ‘rijdersauto’ en met de introductie van de nieuwste generatie neemt het rijplezier nog verder toe. De tweede generatie van de Mazda6 werd in eerste instantie met vier verschillende motorvarianten gepresenteerd: drie pittige benzinemotoren met cilinderinhouden van 1.8, 2.0 en 2.5 liter met vermogens van 120 tot 170 pk, en een 2.0 liter CiTD common rail turbodiesel met een vermogen van 140 pk en 330 Nm koppel. Mazda komt nu met een nieuwe schone turbodiesel in drie vermogensversies die tot de stilste en krachtigste in zijn klasse behoort.

De 2.2 liter CiTD turbodiesel wordt aangeboden in drie vermogensversies (in Nederland twee) van respectievelijk 185, 163 en 125 pk (niet in Nederland) en de bijbehorende hoge maximumkoppels van 400, 360 en 310 Nm, en komt daarmee tegemoet aan de wensen van het zeer brede Europese koperspubliek.

Om deze krachten op de been te kunnen brengen uit slechts 2.2 liter cilinderinhoud maakt deze motor gebruik van een uiterst efficiënte turbocompressor met variabele geometrie, die aan de uitlaatzijde is voorzien van een turbine met gebogen schoepen in plaats van conventionele rechte schoepen. De turbo verhoogt de maximale trekkracht bij zowel lage als hoge motortoerentallen, alsook de zo belangrijke respons ‘onderin’, die bijdraagt aan souplesse en krachtig oppakken (het hoge koppel is al beschikbaar vanaf 1.800 t/min en vertoont een vlak verloop tot 3.000 t/min).

De Mazda6 2.2 liter diesel voldoet niet alleen op het gebied van prestaties aan Mazda’s vereisten met betrekking tot ‘Duurzame Zoom-Zoom’ maar ook op het gebied van veiligheid. De introductie van een nieuw waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer vormt de nieuwste aanvulling op de reeds lange lijst actieve veiligheidsvoorzieningen. Dit volledig autonoom werkend systeem maakt gebruik van twee groothoek 24 GHz radars links en rechts van de achterbumper. Het systeem detecteert een van achteren naderend voertuig (als de eigen rijsnelheid minstens 60 km/u bedraagt) en geeft de bestuurder een waarschuwingssignaal als deze probeert op het verkeerde moment van rijstrook te wisselen. Het systeem detecteert ook voertuigen die zich in de dode hoek bevinden en werkt onder alle weersomstandigheden.
Waarschuwt als er een auto of motor van links- of rechtsachter nadert
De twee radareenheden zijn gericht vanuit de hartlijn van de auto en bestrijken de linker- en rechterrijstroken achter en opzij tot een afstand van ongeveer 50 meter. De radars zenden ultrakorte golven uit die door achteropkomende voertuigen worden weerkaatst (ook door kleinere voertuigen zoals motorfietsen) en door de radars weer worden opgevangen. Het systeem voorziet in twee ‘naderingswaarschuwingslampjes’ aan de voet van de A-stijlen in het interieur. Het lampje aan de kant van waaruit het andere voertuig nadert gaat branden. Het lampje knippert en er klinkt een geluidssignaal als de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt in de richting van de rijstrook waarop zich een ander naderend voertuig bevindt. Het systeem herkent de rijstroken aan beide zijden afzonderlijk of tegelijkertijd als de rijstroken ter weerszijden bezet zijn. Het systeem reageert niet op achteropkomend verkeer op dezelfde rijstrook.

Als het systeem een voertuig ontdekt dat ca. 5 seconden verwijderd is van de auto, gaat het naderingswaarschuwingslampje aan de desbetreffende zijde branden. Als het andere voertuig met hoge snelheid nadert blijft het lampje ononderbroken branden. Zodra het andere voertuig helemaal is gepasseerd, dooft het lampje vanzelf. Als de bestuurder de richtingaanwijzer inschakelt in de richting van waaruit het andere voertuig nadert voordat dat voertuig is gepasseerd, dan gaat het desbetreffende lampje in de A-stijl knipperen en klinkt er een geluidssignaal om de bestuurder te waarschuwen niet van rijstrook te wisselen.

De veiligheidskooi van de Mazda6 is zeer sterk en botsbestendig. De nieuwe body kreeg aan de voorzijde een nieuw verlengd subframe en langere verbindingsstukken tussen de voorste zijprofielen van dat subframe voor een verbetering van 10 % in het absorberen van botsingenergie in vergelijking met het vorige model. In het interieur vinden we nieuwe actieve hoofdsteunen om de nek tegen de gevolgen van een aanrijding van achteren te beschermen, zes airbags, gordelspanners met spankrachtbegrenzers op beide voorstoelen en inklapbare rem- en koppelingspedalen om de kans op letsel bij een frontale aanrijding te helpen verkleinen.
Categorie:
Tag(s):