maandag, 29. december 2008 - 10:41

Nieuwe krachtige 3.0 liter V6 diesel voor Jaguar XF

Jaguar introduceert een nieuwe 3.0 liter V6 Diesel voor de succesvolle XF, die de veelgeroemde 2.7 liter V6 Diesel aflost. De nieuwe 3.0 liter V6 Diesel heeft 240 pk, terwijl de Diesel S zelfs 275 pk sterk is. De trekkracht van beide motoren bedraagt 500 respectievelijk 600 Nm.

Toch zijn beide versies aanmerkelijk zuiniger dan de 2.7 liter V6 Diesel. Hun CO2-emissie bedraagt slechts 179 g/km. De prijzen van de Jaguar XF 3.0 liter V6 Diesel beginnen onder de zeventigduizend euro.

De nieuwe XF V6 Diesel S combineert zeer hoge prestaties en een efficiënt brandstofverbruik en zet nieuwe standaards met zijn acceleratiesprint van 0 naar 100 km/u in slechts 6,4 seconden, een topsnelheid van 250 km/u en toch een gemiddeld verbruik van slechts 6,8 l/100 km. Bovendien is de CO2-emissie niet meer dan 179 g/km.

De Jaguar XF met de nieuwe 3.0 liter AJ-V6D Gen III dieselmotor toont in vergelijking met de bestaande 2.7 liter V6 Diesel aan dat meer vermogen hand in hand kan gaan met een lager verbruik en een geringere CO2-emissie. In de XF produceert de nieuwe motor tien procent minder CO2, terwijl het vermogen van de 275 pk Diesel S met 33 procent is toegenomen. De motor voldoet hiermee nu al aan de EU5 emissienormen die in 2011 van kracht worden. De enorme vermogenstoename is gerealiseerd terwijl het gemiddelde brandstofverbruik kon worden gereduceerd tot slechts 6,8 l/100 km. Dit is een verbetering van twaalf procent ten opzichte van de XF met de 2.7 liter V6 Diesel.

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe motor is het parallel geschakelde, sequentiële turbosysteem. Jaguar heeft een wereldprimeur doordat dit systeem voor het eerst zijn toepassing vindt op een motor met de cilinders in V-configuratie. De motor levert over het gehele toerenbereik een zeer hoog koppel. De twee turbocompressors werken sequentieel. Dit levert het hoogste koppel op in het segment van de XF, alsmede een ongekende respons op het gaspedaal en bovendien lagere CO2-emissie. Het koppel ligt vanaf 1.500 toeren per minuut 61 procent hoger dan bij de 2.7 liter V6 Diesel, terwijl de trekkracht bij hogere toerentallen steeds indrukwekkender wordt.

Bij normale rijomstandigheden, zoals bij constante snelheden, is alleen de eerste, primaire turbo actief. Deze heeft een variabele geometrie. De tweede, secundaire turbo is kleiner dan de primaire en heeft een gefixeerde geometrie. Onder de genoemde omstandigheden is hij inactief, waardoor het geen energie kost om zijn schoepenrad aan te drijven. Dit bevordert de efficiëntie van de motor. Wanneer het toerental echter boven de 2.800 per minuut uitkomt, wordt de secundaire turbo binnen 300 milliseconden geactiveerd, om volstrekt schokloos en zonder dat zich een turbogat openbaart voor een flinke toename van de trekkracht te zorgen.

Voor het aandrijven van het schoepenwiel van een turbocompressor is druk nodig van de langsstromende uitlaatgassen. Dit veroorzaakt een drukverlies in de motor, wat een nadelige invloed heeft op het brandstofverbruik. Om dit te ondervangen, is zowel de toevoer van de uitlaatgassen als van de inlaatlucht naar de secundaire turbo bij lagere toerentallen geheel afgesloten. Deze afsluiting vindt plaats door kleppen die worden aangestuurd door het motormanagementsysteem.

Sommige andere merken gebruiken twinturbosystemen die werken met een kleine primaire turbo en een grotere turbo die pas in actie komt wanneer er veel vermogen wordt gevraagd. Hoewel dit systeem effectief is, veroorzaakt het onnodig hoge drukken in het uitlaatsysteem en tevens hogere drukverliezen in de cilinders. Het nieuwe systeem van Jaguar maakt juist gebruik van een grotere primaire turbo met een variabele geometrie, die onder normale omstandigheden ruim voldoende druk levert. Deze reduceert de hoge drukverliezen en verlaagt zowel het brandstofverbruik als de CO2-emissie.

Jaguar heeft specifiek ingezet op het vermijden van een turbogat wanneer plotseling veel vermogen wordt gevraagd bij lage toerentallen. De nieuwe AJ-V6D Gen III 3.0 liter V6 Diesel heeft als unieke eigenschap dat hij binnen 500 milliseconden vanaf stationair toerental direct 500 Nm trekkracht kan leveren.
Categorie:
Tag(s):