woensdag, 2. juli 2008 - 18:45

Nieuwe reclameregels maken stad aantrekkelijker

Rotterdam

Mooie lichtreclame, aanbiedingsborden en andere aandachttrekkers kunnen de buitenruimte verrijken. Ze dragen bij aan een aantrekkelijke buitenruimte, zodat het publiek graag komt wandelen en winkelen in Rotterdam. Om ervoor te zorgen dat de buitenruimte ook aantrekkelijk blijft, zijn er regels voor reclame-uitingen opgesteld.

De gemeente wil met het nieuwe beleid een wildgroei aan reclame-uitingen voorkomen. In het centrum dreigt de situatie al op sommige plekken uit de hand te lopen. Het gevolg is een onrustig en rommelig straatbeeld. Soms komt zelfs de verkeersveiligheid onder druk te staan, bijvoorbeeld als het zicht op verkeersborden vermindert of als lichtreclame teveel afleidt. Heldere regels brengen rust en kwaliteit in de buitenruimte.

De nieuwe regels gelden voor alle reclame die nieuw aangebracht of vervangen wordt. Voor bestaande buitenreclame geldt een overgangstermijn tot maart 2016. Bestaande reclame die té erg tegen de regels indruist, valt niet onder de overgangsregeling. Tegen die uitingen treedt de gemeente op. Hiervoor controleert de gemeente al op vier plekken. Dat gebeurt in de Hoogstraat, op de Coolsingel, op de Oude Binnenweg en op de ’s Gravendijkwal.
Provincie:
Tag(s):