maandag, 18. februari 2008 - 15:48

Pilot tegen bumperkleven geslaagd

Someren

Ruim de helft van de weggebruikers houdt meer afstand tot zijn voorganger en is zich ook meer bewust van het belang hiervan. Dat is de belangrijkste conclusie uit een proef tegen bumperkleven die de provincie Noord-Brabant heeft gehouden op de N266 bij Someren, de N270 bij Deurne en de N279 tussen Asten en Helmond. Dit heeft het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie maandag bekendgemaakt.

De chevronstrepen en de elektronische borden die werden gebruikt om weggebruikers te attenderen op het gevaar van bumperkleven, bleken succesvolle middelen.

Elektronische borden
Bumperkleven is een van de grootste irritaties onder automobilisten en leidt vaak tot ongevallen. Vooral om die reden is de provincie samen met de politie en een aantal gemeenten in Zuid-Oost Brabant een proef gestart met VolgtijdInformatieSystemen (VIS).

Op deze elektronische borden ziet de automobilist op tienden van seconden nauwkeurig hoeveel de volgtijd tot zijn voorganger bedraagt. Ook zijn tussen Helmond en Asten chevronstrepen aangebracht. Met deze chevronstrepen of -pijlen op het wegdek kan de bestuurder zien of hij voldoende ruimte laat tot de auto voor hem. Hiervoor geldt de norm 'houd 2 pijlen afstand'.

Subjectieve beleving
Bij de evaluatie van de proef stonden zowel de 'harde cijfers' als de subjectieve beleving van de weggebruikers centraal. De resultaten van beide onderzoeken waren positief: 60% van de ondervraagden nam gas terug als de volgtijd onder de 2 seconden lag en bijna 50% is na het verkrijgen van de informatie bewuster gaan letten op de volgafstand.

Uitbreiding
Nu de resultaten van deze eerste proef naar tevredenheid zijn, is uitbreiding van de proef een logische stap. Bumperkleven is niet alleen irritant, maar ook gevaarlijk. Als met elektronische informatie of eenvoudige markeringen op de weg de verkeersveiligheid vergroot kan worden, zal de provincie deze maatregelen in de toekomst vaker toepassen.

Het exacte startmoment van de proefuitbreiding en of dit met elektronische borden, chevronstrepen of met beide middelen gebeurt, is nu nog niet bekend.
Categorie:
Tag(s):