vrijdag, 21. maart 2008 - 0:03

Rotterdam tweede haven voor spoorcontainers

Rotterdam

De Rotterdamse haven is opgerukt naar de tweede plaats als het gaat om het vervoer van containers per spoor. Dit blijkt uit de cijfers die begin maart gepresenteerd werden op het internationale spoorcongres van het ‘Verband Deutscher Verkehrsunternehmen’ (VDV).

Volgens het ‘Institut für Verkehrswirtschaft und Logistik’ (ISL) werd er in 2006 per spoor 4,6 miljoen TEU vervoerd tussen de havens in de Hamburg-Le Havre Range en het achterland. Hiervan nam Hamburg er 1,5 miljoen voor zijn rekening. Rotterdam heeft zijn totaal opgevoerd tot 800.000 en de Bremer havens volgen met 700.000 TEU. De totale containeroverslag (zeezijdig) in de zeehavens zal ook de komende jaren sterk groeien. ISL rekent met de volgende hoeveelheden in respectievelijk 2007 en 2015 (in miljoenen TEU):

Rotterdam 9,6 - 20,0
Hamburg 8,9 - 18,1
Antwerpen 7,0 - 16,0
Bremerhaven 4,4 - 8,7
Zeebrugge 1,6 - 2,0
Amsterdam 0,3 - 2,4
Wilhelmshaven -- - 2.7

Het aandeel van de trein in het achterlandvervoer in de EU is met gemiddeld 15 tot 20%, nog bescheiden. Koper springt er uit met 65%. Aan de ander kant van het spectrum bevindt zich Le Havre met 4%. Een aantal havens heeft concrete voornemens om het aandeel op te voeren. Zo wil Antwerpen een verdubbeling van 8% naar 15% in 2015. Rotterdam heeft een vergelijkbaar doel: van krap 9% naar 16%. Beide havens kunnen daarnaast overigens ook bogen op een al groot aandeel voor de binnenvaart. Dit zal nog verder groeien, zij het niet zo sterk als dat van het spoor.

Naast uitbreiding van de infrastructuur zetten de Noordwest Europese havens in op vergroting van het gebruik van de bestaande capaciteit door de concurrentie tussen spooraanbieders te stimuleren. Ook wil men meer gebruik maken van achterlandterminals als consolidatiepunt en buffer.

Rotterdam telt inmiddels 12 terminals waarop containers behandeld (kunnen) worden. De meeste terminals kunnen hun overslag nog opvoeren, in enkele gevallen verveelvoudigen. Hiernaast krijgen op Maasvlakte 2 de nieuwe terminals RWG en APM vanaf 2013 hun eigen railterminals.

Alle huidige en toekomstige railfaciliteiten zijn aangesloten op de Betuwe Route, de 160 kilometer lange speciale goederenspoorlijn met het Europese achterland met een capaciteit van 400 tot 500 treinen per dag. Deze corridor is voorzien van 130 viaducten en 18 kilometer tunnels voor ongehinderde doorgang, het Europese ERTMS/ETCS veiligheids/managementsysteem, 25 kV stroomspanning voor extra lange en zware treinen en speciale voorzieningen voor het vervoer van gevaarlijke goederen.
Provincie:
Tag(s):