maandag, 22. december 2008 - 11:30

Separeren verdient meer aandacht van de hulpverlening

Het schort bij separeren aan aandacht, observatie en aanwezigheid. Met als uiterste consequentie dat een patiënt iets overkomt zonder dat de hulpverlening het doorheeft. Dat blijkt uit de resultaten van een meldweek separeerpraktijk die de vereniging Ypsilon heeft georganiseerd. Opvallend detail: Veel van de melders trekken de officiële reden tot separatie in twijfel.

Drijfveer achter de meldweek was voor Ypsilon de vraag of het drama bij SPDC Oost op zichzelf stond of dat het zich ook elders voor zou kunnen doen.

voorzitter Marja Hasert: 'Het SPDC Oost was `HKZ-gecertificeerd' en droeg dus een keurmerk van kwaliteit. Net als andere instellingen waarover meldingen bij ons binnenkwamen. En er is geen reden waarom zich daar niet een soortgelijk drama had kunnen voordoen. Al te snel wordt separeren gezien als iets technisch, iets afstandelijks.. Maar separeren is mensenwerk, net als gesepareerd worden. Alles staat of valt bij het houden van contact; steeds vaker een schaars goed in de zorg. Wie daarin faalt, kan erop wachten dat er ongelukken gebeuren.'

Het rapport dat Ypsilon van de meldweek heeft opgemaakt biedt een verzameling ervaringen over de praktijk van het separeren. Veel getuigenissen van familieleden, maar ook patiënten en hulpverleners kwamen met ervaringen.
Provincie:
Tag(s):