maandag, 4. augustus 2008 - 17:35

SP: "Reizigers Schiphol nog onvoldoende geïnformeerd"

Schiphol

Ondanks eerdere toezeggingen van verkeersminister Eurlings blijkt het voor reizigers op Schiphol nog steeds bijna onmogelijk om geld terug te krijgen bij grote vertragingen. Voor 1 augustus zouden de maatschappijen gedupeerde reizigers fatsoenlijk moeten voorlichten, maar volgens SP-Kamerlid Emile Roemer is dat nog steeds niet het geval.

'De minister neemt de maatschappijen in bescherming, maar laat de reiziger in de kou staan. Ik wil dat er onmiddellijk gecontroleerd wordt op Schiphol en dat er hoge boetes komen voor maatschappijen die niks doen voor de reiziger', aldus Roemer.

Enkele maanden geleden stelde Roemer voor een onafhankelijke geschillencommissie voor luchtreizigers in te stellen. Hij kreeg hiervoor steun van de complete oppositie. De coalitie schaarde zich toen achter minister Eurlings, die stelde dat een geschillencommissie overbodig was omdat vanaf 1 augustus alle maatschappijen reizigers verplicht zouden moeten informeren over het geld dat ze terug kunnen krijgen bij forse vertraging of het vervallen van hun vlucht.

Nu het augustus is, lijkt er van deze belofte weinig terecht te zijn gekomen. 'Mensen die op Schiphol zijn gaan informeren en gevraagd hebben om de – wettelijk verplichte – informatiefolder met rechten van de passagier, werden glazig aangekeken. Er lijkt niks veranderd te zijn, terwijl de minister dit duidelijk beloofd heeft. Als de maatschappijen niet naar hem willen luisteren, moet hij de Inspectie Verkeer en Waterstaat er maar op af sturen. Hoge boetes voor maatschappijen die lak hebben aan hun klanten, is dan de enige oplossing', aldus het SP-Kamerlid.
Provincie:
Tag(s):