maandag, 30. juni 2008 - 15:45

Volkswagen toont Parking Garage Assistent en Park Assist Vision

Leusden

Waar Volkswagens huidige Park Assist ophoudt, gaan Volkswagens Park Assist Vision en Parking Garage Assistent verder. In juni presenteerde Volkswagen beide systemen aan de wereldpers tijdens de Research Roadmap 2008. De Parking Garage Assistent waarschuwt de bestuurder bij het parkeren als hij obstakels te dicht nadert. Niet alleen aan de voor- en achterkant van de auto, maar rondom het gehele voertuig. Park Assist Vision parkeert de auto volautomatisch in een parkeervak, met of zonder rijder achter het stuur.

Op het Volkswagen-testterrein in Ehra-Lessien, even buiten Wolfsburg, gunde Volkswagen de wereldpers tijdens de Research Roadmap 2008 een blik in de toekomst. Diverse technische innovaties die zich nog in een testfase bevinden, werden uitgebreid gedemonstreerd. Zo kon de pers kennismaken met technieken van morgen én overmorgen. Getoond werden onder meer het zelfremmende noodsysteem Pyrobrake, autonoom rijdende Volkswagens en Car-to-X-communication (communicatie tussen auto’s en de infrastructuur rond de weg).

In 2007 introduceerde Volkswagen Park Assist. Dit systeem is leverbaar op de Passat, de Tiguan en de Touran en assisteert de bestuurder bij het fileparkeren. De volautomatische Park Assist Vision gaat een stap verder. Dit systeem is alleen geschikt voor steekvakken zoals die onder meer in parkeergarages worden aangetroffen. Het werkt als volgt: de bestuurder selecteert een parkeerplek die wordt aangegeven op de monitor van het navigatiesysteem, schakelt de DSG automatische transmissie in de P-stand en stapt uit. In de auto blijven is uiteraard ook een optie. Vervolgens drukt de bestuurder op de afstandsbediening en de auto parkeert zichzelf volautomatisch en tot op de millimeter nauwkeurig achteruit het parkeervak in.

Twee camera’s in de linker- en rechterbuitenspiegel meten het parkeervak op. Een computer van 2 GHz berekent de videosignalen van de camera’s, stuurt de auto en neemt de bediening van de motor over. Twee camera’s aan de voor- en achterzijde van de auto en parkeersensoren begeleiden het proces en op basis van deze gegevens stopt de computer de auto als dit nodig is. Via de afstandsbediening kan de bestuurder de parkeerhandelingen te allen tijde zelf stopzetten.
De voordelen van Park Assist Vision zijn onder meer dat de auto is te parkeren op plaatsen die normaal gesproken te krap zijn – de bestuurder heeft immers geen ruimte meer nodig om in- en uit te stappen – en dat parkeerschade wordt voorkomen. Via de afstandsbediening manoeuvreert de auto zichzelf ook weer uit het parkeervak.

Pilaren en muren van parkeergarages zitten doorgaans vol met lak- en plasticstrepen afkomstig van auto’s. Met de Parking Garage Assistent van Volkswagen behoort dit in de toekomst tot het verleden. Om schadevrije te kunnen manoeuvreren in krappe parkeergarages, ontwikkelde Volkswagen de Parking Garage Assistent. Dit systeem ondersteunt de bestuurder op een manier die verder gaat dan al de huidige parkeerhulpsystemen.

Als de auto een parkeergarage inrijdt, scant de Parking Garage Assistent de omgeving van de auto met parkeersensoren in de voor- en achterbumper. Het systeem berekent vervolgens de positie van de obstakels ten opzichte van de bewegende auto. Dit maakt het mogelijk een botsing met een obstakel te voorspellen – rondom de auto en dus niet alleen aan de voor- en achterzijde. Behalve dat er een waarschuwingstoon klinkt, toont de display het obstakel, de plaats waar de auto dit object dreigt te raken en de urgentie van deze dreiging. Op deze manier beschikt de bestuurder over ruim voldoende informatie om een aanrijding in een parkeergarage te voorkomen en de auto schadevrij te parkeren.

Beide systemen bevinden zich ver in hun testfase. Wanneer Park Assist Vision en Parking Garage Assistent in productie worden genomen, en in welke Volkswagen-modellen, is nog niet bekend.
Categorie:
Tag(s):