vrijdag, 19. december 2008 - 12:45

Vrouw bezuinigt niet op uiterlijk

Amsterdam

Bijna de helft van de vrouwen let door de kredietcrisis extra op uitgaven. Uit recent onderzoek in opdracht van Etos blijkt echter dat het grootste deel van de Nederlandse vrouwen niet wil bezuinigen op haar persoonlijke verzorging met de kerst. Vorig jaar rond kerst gaven ze nog voornamelijk geld uit aan kleding. Dit jaar verschuift het budget naar persoonlijke verzorging. Gemiddeld geeft een vrouw € 34,31 uit aan persoonlijke verzorgingsproducten, € 33,- aan kleding en € 11,- aan schoenen. De onderzoekers concluderen dat de gemiddelde uitgave aan gezichtsverzorging zelfs zal stijgen met 22%.

Wat is voor de Nederlandse vrouw echt onmisbaar tijdens de kerst als persoonlijke verzorging? Hier scoort mascara het hoogst (26%), daarnaast is parfum voor velen ook essentieel (20%). Er is dan ook een duidelijke stijging van het aantal verkochte geuren tijdens de feestdagen. Bijna de helft (43%) van de ondervraagden is van mening dat make-up een voordelige manier is om er goed uit te zien.

De ruim 500 vrouwen werd ook gevraagd zichzelf een cijfer te geven voor haar uiterlijk gedurende de feestdagen. Het merendeel van de ondervraagden geeft zich gemiddeld een 7,7. Ter vergelijking, voor een normale dag waarderen ze zichzelf met een 6,9. Dit hoge cijfer is waarschijnlijk het gevolg van een betere voorbereiding; daar waar vrouwen op een normale dag gemiddeld ruim 11 minuten voor de spiegel staan, is die tijd met kerst ruim de helft langer namelijk 17,5 minuten. Opvallend in het onderzoek is dat de Nederlandse vrouw kiest voor Prinses Maxima als grootste inspiratie als het gaat om haar persoonlijke verzorging. Wendy van Dijk staat op een tweede plek gevolgd door Jennifer Aniston.
Categorie:
Tag(s):