woensdag, 5. november 2008 - 13:50

Waterpolitie Amsterdam legt schepen stil

Amsterdam

De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft dinsdag 4 november en in de daaropvolgende nacht in Amsterdam drie schepen stilgelegd. Twee schepen voeren in de dichte mist zonder radar en een derde schip voer onderbemand en was te lang onderweg. Dit heeft het KLPD woensdag 5 november laten weten.

Dinsdagochtend omstreeks 09.00 uur zag de Waterpolitie op het Noordzeekanaal bij Zaanstad een sleepboot varen. Het zicht was op dat moment minder dan honderd meter. Op het Noordzeekanaal is het varen in de mist zonder gebruik te maken van radar verboden.

Omdat het schip geen radarantenne had ging de Waterpolitie ter controle aan boord. Daar bleek dat het schip inderdaad niet was uitgerust met een radarinstallatie en dat de 65-jarige schipper ook niet in het bezit was van het vereiste vaarbewijs. De schipper kreeg een proces-verbaal en mocht niet verder varen.

Een uurtje later zag de Waterpolitie op het Afgesloten-IJ een snelle motorboot varen. De boot voer aan de verkeerde wal, had geen verlichting en ook geen radar. Ook toen was het zicht onder de honderd meter.

De 59-jarige Amsterdammer kreeg een proces-verbaal en verklaarde tegenover de waterpolitie dat hij op weg naar zijn werk was. Hij had niet gedacht dat het zo mistig zou zijn.

In de nacht van dinsdag op woensdag, omstreeks 02.30 uur, controleerde de Waterpolitie op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Amsterdam een binnenvaartschip. Bij controle bleek dat het schip met plantaardige olie onderweg was van Zwijndrecht naar Zaandijk.

Het schip had echter geen goed werkende tachograaf en naast de schipper bestond de bemanning uit een deksman in plaats van een matroos. Omdat de tachograaf ontbrak had het schip om 22.00 uur de vaart moeten onderbreken om de voorgeschreven rust te genieten.

Tegen de schipper werd proces-verbaal opgemaakt en stilgelegd. Hij mocht pas weer vertrekken als de voorgeschreven rusttijd is genoten en de bemanning in orde was.
Provincie:
Tag(s):