maandag, 1. december 2008 - 16:36

Zuidwest Friesland koploper aanval schooluitval

Sneek

Wethouder Ekhart van de gemeente Sneek heeft felicitaties gekregen van het Ministerie van Onderwijs voor het terugbrengen van het aantal voortijdig schoolverlaters in de regio Zuidwest Friesland met maar liefst 18 procent. Van de 39 regio’s voor de regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC) voortijdig schoolverlaten is regio Zuidwest Friesland koploper in het terugdringen van het aantal voortijdig schoolverlaters

Soms hebben jongeren helemaal genoeg van school. Bijvoorbeeld omdat ze een verkeerde opleiding hebben gekozen, vanwege problemen thuis of omdat ze liever meteen geld willen verdienen met een baan. Te veel jongeren verlaten zonder diploma (startkwalificatie) het onderwijs. Zonder diploma is het moeilijk aan de slag te blijven.

Met het actieplan ‘Aanval op de uitval’ gaan scholen, gemeenten, RMC, ouders en kinderen, zorginstellingen, werkgevers, CWI, politie en Justitie gezamenlijk de schooluitval te lijf. Het doel van het actieplan is dat veel minder leerlingen stoppen met school voordat ze een starkwalificatie hebben. Als leerlingen toch uitvallen, worden ze beter en sneller begeleid terug naar school of naar een baan waarin leren en werken wordt gecombineerd.

In 2006 zijn met het onderwijs en de RMC-regio afspraken gemaakt om het aantal uitvallers binnen één jaar met 10 procent terug te brengen. Deze lijn dient tot 2010 te worden volgehouden zodat uiteindelijk een reductie van 40 procent wordt gerealiseerd.

De regio Zuidwest Fryslân heeft een vliegende start gemaakt door in het schooljaar 2006-2007 het aantal voortijdig schoolverlaters met 18 procent te verminderen.

Verantwoordelijk wethouder Ekhart is trots op dit resultaat. De contactgemeente stuurt op een integrale aanpak. Het terugdringen van voortijdig schoolverlaten vraagt om samenwerking, inspanning en actie van onderwijs, zorg, welzijn en overheid. Nummer 1 zijn van Nederland bewijst dat de aanpak ‘Aanval op de uitval Zuidwest Fryslân’ werkt.
Provincie:
Tag(s):