donderdag, 16. juli 2009 - 11:39

Audi introduceert de Audi A5 Sportback

De Audi A5 Sportback is het derde model binnen de A5-reeks. Hij combineert de elegantie van een coupé en het comfort van een limousine met de veelzijdigheid van een Avant. Daarbij valt hij op door progressieve styling, vooruitstrevende techniek en een sportief karakter. Alle beschikbare motoren van de Audi A5 Sportback blinken uit in een hoge mate van efficiency - hoge prestaties gaan hand in hand met gunstige cijfers voor brandstofverbruik en emissiewaarden.

De Audi A5 Sportback valt op door zijn progressieve styling met fraaie proporties. Zijn elegante, lange daklijn en de gewelfde schouderlijn springen direct in het oog. In combinatie met de lange wielbasis (2,81 m), de korte carrosserie-overhangen en de grote spoorbreedte is hij een uitermate krachtige verschijning. De standaard 17 inch lichtmetalen wielen onderstrepen het sportieve karakter nog eens extra en dat geldt ook voor andere details. Zo is de C-stijl bijzonder elegant vormgegeven - het derde zijruitje met de opgaande lijn aan de achterzijde is een hommage aan de illustere Audi 100 Coupé S uit 1969. Aan de achterzijde valt de fraai geïntegreerde achterspoiler op. De strakke, horizontale lijnvoering en de diffuser benadrukken de breedte van de Audi A5 Sportback extra.
Het hightech-karakter van de Audi A5 sportback wordt onder meer zichtbaar door de standaard dagrijverlichting. Bij de modellen met Xenon plus-verlichting is deze dagrijverlichting evenals de verlichting aan de achterzijde uitgevoerd in LED-techniek. De Audi A5 Sportback is 4.711 mm lang, 1.854 mm breed en 1.391 mm hoog. De Cw-waarde bedraagt slechts 0,29.

Sterk, stevig en licht
Het koetswerk van de Audi A5 Sportback is uitermate stijf dankzij de toepassing van onder meer geavanceerde ‘high-strength-staalsoorten’ die onder hoge temperaturen (950 graden Celsius) hun definitieve vorm krijgen. Deze staalsoorten zijn niet alleen bijzonder sterk, maar ook licht. Hierdoor en door de consequente toepassing van andere lichtgewicht materialen (de voorste spatborden zijn bijvoorbeeld van aluminium) weegt een Audi A5 Sportback 2.0 TFSI slechts 1.500 kg. De stevige structuur van de Audi A5 Sportback vertaalt zich bovendien in optimaal rijcomfort, een dynamisch weggedrag en een hoog veiligheidsniveau.

Vierzitter met ruimte
De Audi A5 Sportback biedt vier inzittenden alle ruimte en comfort. Door de lage zitposities is de hoofdruimte zowel vóór- als achterin vergelijkbaar met die van de Audi A4. En dankzij de lange wielbasis is er voor alle inzittenden volop beenruimte. De stoelen voorin zijn sportief van snit. Als optie zijn verwarmde en/of geventileerde stoelen beschikbaar. Vanwege de stijlloze portierramen, profiteren alle inzittenden van het authentieke coupégevoel.

De grote achterklep met elektrische ontgrendeling van de Audi A5 Sportback biedt toegang tot een bagageruimte met een inhoud van 480 liter. Door de achterstoelen neer te klappen, kan dit worden vergroot tot 980 liter. Een ingenieuze, uit twee delen bestaande afdekking onttrekt de inhoud van de bagageruimte aan al te nieuwsgierige blikken.

De kracht van TDI
Bij de start van de levering eind oktober is de Audi A5 Sportback leverbaar met vier TDI- en drie FSI-motoren. De Audi A5 Sportback is in eerste instantie leverbaar met de 2.0 TDI (125 kW/170 pk) die hoge prestaties (0-100 in 8,7 seconden, top 228 km/h) koppelt aan een gemiddeld verbruik van slechts 5,2 l/100 km. Dit komt overeen met een C02-uitstoot van 137 g/km. Deze uitvoering beschikt standaard over een handgeschakelde zesversnellingsbak en voorwielaandrijving - de versie met quattro permanente vierwielaandrijving volgt in een later stadium en dat geldt ook voor de Audi A5 Sportback met de 105 kW/143 pk sterke 2.0 TDI met de traploze multitronic-transmissie. Deze uitvoering is wel bestelbaar, echter zijn er nog geen prijzen bekend.
Voor de Audi A5 Sportback staan ook twee V6 TDI-motoren ter beschikking. De 2.7 V6 TDI levert een vermogen van 140 kW/190 pk en een koppel van 400 Nm. Daarmee is hij goed voor een topsnelheid van 235 km en een sprint van 0-100 km/h in 8,2 seconden. Desondanks bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 6,0 l/100 km. Deze motor wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Ook is er een traploze multitronic- transmissie beschikbaar en bestelbaar. De prijs van de multitronic volgt later.

De 3.0 V6 TDI is de top-dieselmotor voor de Audi A5 Sportback. Hij levert een vermogen van 176 kW/240 pk en een riant koppel van 500 Nm tussen 1.500 -3000 t/min. De prestaties zijn van hoog niveau. Zo kan de A5 Sportback met deze motor een topsnelheid van 247 km/h bereiken en in slechts 6,1 seconden van 0-100 km/h sprinten. De efficiency van deze zijdezacht lopende krachtbron, die standaard wordt geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak en quattro-aandrijving, komt echter vooral tot uiting in het gemiddelde verbruikscijfer van slechts 6,6 l/100 km.

Direct ingespoten benzinemotoren
Bij de verkoopstart is de Audi A5 Sportback ook leverbaar met keus uit twee viercilinder 2.0 TFSI-motoren en de 3.2 V6 FSI. De 2.0 TFSI heeft directe benzine-injectie in combinatie met turbotechnologie en variabele kleptiming (Audi valve lift system). De 155 kW/211 pk sterke versie van deze motor wordt optioneel geleverd met de zeventraps S tronic-transmissie en optioneel met quattro-aandrijving. Met deze combinatie is de Audi A5 Sportback goed voor een topsnelheid van 241 km/h, een ‘0-100’ in 6,6 seconden en een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100km.
De 132 kW/180 pk sterke versie van de 2.0 TFSI-motor wordt in de Audi A5 Sportback geleverd in combinatie met voorwielaandrijving en keus uit een handgeschakelde of traploze multitronic-transmissie.
Medio 2010 volgt de Audi A5 Sportback 1.8 TFSI (118 kW/160 pk). Deze is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een traploze multitronic-transmissie.
De top-benzinemotor voor de Audi A5 Sportback is de 3.2 V6 FSI met een vermogen van 195 kW/265 pk. In de Audi A5 wordt hij vooralsnog ingezet in combinatie met de S tronic-transmissie en quattro-aandrijving. Het resultaat: een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in 6,6 seconden. Het gemiddelde verbruik van deze uitvoering bedraagt 9,3 l/100 km.

Efficiency first
Alle Audi A5 Sportback-modellen hebben standaard recuperatie. Dit systeem zorgt ervoor dat de energie die vrijkomt bij het uitrollen en afremmen, wordt omgezet in elektriciteit. Deze elektrische energie wordt opgeslagen in de accu en weer gebruikt bij accelereren. Op deze wijze wordt de generator ontlast, wat een brandstofbesparing oplevert van maximaal 3%.

Alle A5-Sportback-modellen met handgeschakelde transmissie hebben een schakelindicator. Deze geeft het optimale schakelmoment aan. Ook dit draagt bij aan een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik.
De handgeschakelde versies met 2,0-liter motor worden standaard geleverd met een soepel werkend start-stopsysteem. Dit systeem zorgt er zelfs voor dat op hellingen met een stijgings- of dalingspercentage van meer dan 10% de remkracht automatisch wordt vastgehouden. Bij het (uitschakelbare) start-stopsysteem hoort een extra krachtige accu. Zodoende functioneert het ook optimaal bij lage temperaturen.

Maximale dynamiek
Op de weg blinkt de Audi A5 Sportback uit door zijn dynamische weggedrag. De basis daarvoor wordt gevormd door het bijzonder stijve koetswerk in combinatie met de ver naar voren geplaatste vooras en de geavanceerde wielophanging die voor een belangrijk deel is opgetrokken uit aluminium. Op verzoek is een stevig afgestemd verlaagd
sportonderstel leverbaar.

De Audi A5 Sportback 3.0 TDI quattro en de 3.2 FSI quattro kunnen ten behoeve van extra rijdynamiek optioneel worden voorzien van het nieuwe sportdifferentieel. Dit zorgt ervoor dat bij insturen en/of accelereren het grootste gedeelte van de aandrijfkracht naar het buitenste achterwiel wordt ‘gestuurd’ waardoor onderstuur zo veel mogelijk wordt voorkomen. Het sportdifferentieel wordt elektronisch aangestuurd en reageert mede daardoor zeer snel op wisselende omstandigheden. De bestuurder kan de karakteristiek ervan naar eigen inzicht/voorkeur aanpassen via Audi drive select. Afgezien daarvan biedt Audi drive select de bestuurder de mogelijkheid om te kiezen tussen drie ‘set-ups’ van de Audi A5 Sportback: comfort, auto en dynamic. Afhankelijk van de gekozen instelling, reageert de auto dan sneller op het gaspedaal, worden de schakelpunten aangepast en verandert de mate van stuurbekrachtiging. Als de auto ook is voorzien van MMI-navigatie, beschikt Audi drive select tevens over een individual stand waarmee de bestuurder diverse settings naar eigen smaak en inzicht kan instellen.

De voorwielaangedreven uitvoeringen van de Audi A5 Sportback zijn standaard voorzien van ESP met geïntegreerd elektronisch sperdifferentieel dat zorgt voor een neutraal weggedrag, preciezere stuurreacties en optimale tractie. Het optionele dynamic steering (dat nauw samenwerkt met het ESP) kan de stuurratio met bijna 100% variëren. Bij lage snelheden is de mate van bekrachtiging maximaal en dat maakt (in)parkeren veel eenvoudiger. Naarmate de snelheid oploopt, vermindert de mate van bekrachtiging.

De complete standaard
Elke Audi A5 Sportback heeft een zeer complete standaarduitrusting. Alle modellen zijn bijvoorbeeld voorzien van 17 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning, een met leer bekleed sportstuur en het concert audiosysteem inclusief cd-speler en acht speakers. Ook een elektromechanische parkeerrem, zes airbags, mistlampen vóór, vier elektrisch bediende ramen en elektrisch bediende buitenspiegels (met verwarming) zijn standaard. De intelligente contactsleutel slaat automatisch servicegerelateerde informatie op.

Interessante individualiseringsmogelijkheden
Het premiumkarakter van de Audi A5 Sportback blijkt ook uit de beschikbare opties. Zo is het nieuwe model leverbaar met adaptieve Xenon plus-verlichting, de grootlichtassistent die automatisch schakelt tussen dim- en grootlicht, keyless entry (in combinatie met een startknop voor de motor) en wielen in maten tot 20 inch.

De eveneens optionele adaptieve cruise control met Audi braking guard zorgt voor automatisch afstand houden én het waarschuwt de bestuurder vroegtijdig voor een dreigende aanrijding. Is een ongeval onvermijdelijk, dan zorgt dit systeem voor optimale remassistentie om de gevolgen van de aanrijding zo veel mogelijk te beperken. Ook Audi lane assist is beschikbaar en dat geldt eveneens voor het Audi advanced parking system, waarbij via een camera het gebied achter de auto wordt weergegeven (bij ingeschakelde achteruitversnelling).

Beeld en geluid
Voor de Audi A5 Sportback is ook een breed scala aan multimediatechnologieën beschikbaar. De audiosystemen kunnen worden aangevuld met MMI-navigatie of MMI-navigatie plus. Ook een digitale radio-ontvanger, een CD-wisselaar, Bluetooth en aansluitmogelijkheden voor iPods en andere datadragers zijn leverbaar en dat geldt eveneens voor een tv-tuner en het high-end Bang & Olufsen sound system.
S line en Pro line: sportiviteit en luxe a la carte
Uiteraard is de nieuwe Audi A5 Sportback ook te leveren in de sportieve S line-uitvoering. Dat staat voor een sportief afgestemd en verlaagd onderstel, 18 inch lichtmetalen wielen en een extra sportief uitgevoerd interieur. Een extra onderdeel van S line is het exterieurpakket met speciale bumpers, sideskirts en S line-badges.
In Nederland wordt de Audi A5 Sportback ook leverbaar in een Pro line uitvoering. Daarbij ligt de nadruk op extra luxe en comfort met onder andere comfort airco, Audi parking system achter, Xenon-plus verlichting en een MMI-navigatiesysteem, maar dan wel tegen een scherpe meerprijs van 4.950 euro.

De Audi A5 Sportback is leverbaar per eind oktober 2009 en de vanafprijs is 40.800 euro voor de handgeschakelde en voorwielaangedreven 2.0 TFSI 180 pk. De Audi A5 Sportback 2.0 TDI 170 pk is er vanaf 44.900 euro en de 2.7 TDI 190 pk begint bij 49.990 euro. Laatstgenoemde zijn tevens handgeschakeld en voorwielaangedreven.
Categorie:
Tag(s):