zaterdag, 26. december 2009 - 9:46

Bejaarde vat vlam in zorgcentrum

Peize

Bij een brand in zorgcentrum de Hoprank aan de Hoofdstraat in Peize raakten vrijdagavond vier personen gewond.

Medewerkers reageerden omstreeks 21.00 uur op het brandalarm en ontdekten dat er brand was in een kamer op de begane grond van het zorgcentrum. Twee medewerkers zagen dat de 72-jarige bewoner vlam had gevat. Ook de stoel waarin hij zat stond in brand. Door snel te reageren werd de bewoner geblust en de brandweer gebeld.

Het slachtoffer werd met ernstige brandwonden overgebracht naar het Martiniziekenhuis in Groningen. Een 79-jarige bewoonster van dezelfde afdeling werd met ademhalingsmoeilijkheden ten gevolge van de rook eveneens overgebracht naar het Martiniziekenhuis. De twee medewerkers moesten zich met lichte brandwonden en ademhalingsmoeilijkheden onder doktersbehandeling stellen. Zij konden hierna huiswaarts keren.

Ongeveer zes bewoners werden ter plaatse door ambulancepersoneel onderzocht in verband met ingeademde rook. Zij maken het goed. Negen bewoners van dezelfde afdeling werden in verband met rookoverlast elders in het zorgcentrum ondergebracht. Zij konden in de loop van de avond terug naar hun kamer. Voor zowel personeel als bewoners is nazorg geregeld.
Provincie:
Tag(s):