maandag, 19. oktober 2009 - 13:33

'Beleid ProRail kost bij Strukton Rail 350 arbeidsplaatsen'

Utrecht

ProRail zet met het nieuwe aanbestedingsbeleid bij spooronderhoud de veiligheid op het spoor en de werkgelegenheid bij railinfra-bedrijven op het spel. Na grote ontslagrondes bij Volker Rail, BAM Rail en Spitzke Spoorbouw is nu Strukton Rail aan de beurt, aldus het CNV.

De nieuwe onderhoudscontracten van ProRail kennen een zeer laag prijsniveau en vragen om een organisatie met minder personeel en veel flexibiliteit. Hierdoor worden de bedrijven gedwongen om met de helft van hun mensen het onderhoudscontract op minimumniveau uit te voeren. Door dit beleid van ProRail wordt nu Strukton Rail gedwongen op korte termijn 350 arbeidsplaatsen op te heffen.

'Dit beleid is op termijn funest voor de veiligheid op het spoor', zegt Aart van den Brink, sectorbestuurder van CNV Hout en Bouw. 'ProRail kiest niet meer voor kwaliteit maar voor de goedkoopste aanbieder. Bovendien draait het op een asociale manier de werkgelegenheid de nek om. Volgens mij is hiervan het einde nog niet in zicht. Er volgen nog meer aanbestedingen. En dat terwijl het kabinet juist probeert werkgelegenheid te scheppen. Ik begrijp niet, dat minister Eurlings dit toelaat.'

Strukton schrapt nu de eigen kwaliteitsmeting van het onderhoudsniveau. ProRail weigert dit in de aanbesteding op te nemen. Het gevolg is, dat ProRail voortaan zelf de controles gaat uitvoeren. 'Alleen hebben ze daar onvoldoende deskundigheid voor in huis', aldus Van den Brink.

Aannemers worden door ProRail gedwongen om met hun onderhoudsplannen uit te gaan van een contractsduur van vijf jaar. Van den Brink: 'Daarmee zet je de lange termijnplanning in de ijskast. Er worden nu al wissels aangelegd op een maximale levensduur van vijf jaar.'
Provincie:
Tag(s):