dinsdag, 11. augustus 2009 - 23:24

Chevrolet Volt heeft verwacht verbruik van 1,2 liter per honderd kilometer

Breda

De Chevrolet Volt zal de eerste auto in serieproductie zijn met een gecombineerd brandstofverbruik van 1,2 liter per 100 kilometer. De eerste resultaten van een testprogramma, gebaseerd op het officieel testen in Amerika van het brandstofverbruik voor het toekennen van energielabels voor plug-in elektrische auto’s, laten zien dat in stadsverkeer een elektriciteitsverbruik van 15,5 kWu/100 kilometer wordt genoteerd. Het dagelijks opladen blijkt daarbij zeer belangrijk voor optimale prestaties.

De Volt, waarvan de productie eind volgend jaar zal beginnen kan zo’n 64 kilometer rijden op de accu, waarna de actieradius kan worden uitgebreid naar ruim 480 kilometer met de flex-fuel generator.

“De eerste gegevens tonen aan dat veel Chevrolet Volt-rijders in staat zullen zijn om dagelijks uitsluitend de elektrische modus van de Volt kunnen gebruiken zonder de noodzaak om fossiele brandstof te gebruiken,” zegt GM President en CEO Fritz Henderson. “EPA-labels vormen een leidraad voor klanten om het verbruik van auto’s te kunnen vergelijken. De Volt is met deze gegevens baanbrekend. De sleutel voor die prestaties is om de Volt iedere dag minstens één keer op te laden.”

In hoeverre de Volt-eigenaren kunnen rijden zonder gebruik te maken van brandstof is sterk afhankelijk van de gereden afstand en van andere factoren, zoals de eventuele bagage, het aantal inzittenden en de mate waarin de accessoires worden gebruikt waaronder de airco. Gebaseerd op de resultaten van onofficiële testen met de preproductie prototypes heeft de Volt een bereik met uitsluitend elektrische aandrijving gerealiseerd van 64 kilometer, zowel in de stad als op de snelweg.

Met de nieuw ontwikkelde meetmethode van de EPA (U.S. Environmental Protection Agency) wordt er meer nadruk gelegd op het rijden in de stad dan op de grote wegen door de plug-in elektrische auto’s, zonder daarbij gebruik te maken van brandstof. De EPA methodiek hanteert kWu per afgelegde 100 mijl (161 kilometer) om de elektrische efficiency van de plug-ins vast te stellen. GM verwacht volgens de EPA-methodiek dat de Volt in stadsverkeer slechts 15,5 kWu per 100 kilometer. Gebaseerd op de kosten van elektriciteit in Amerika (ongeveer € 0,08 per kilowatt uur) betaalt de Volt-rijder circa € 1.00 aan elektriciteit om een afstand van 100 kilometer af te leggen, oftewel € 0,01 per kilometer.

De Chevrolet Volt gebruikt de stroom van het hoogspanningsnetwerk als primaire energiebron om de auto aan te drijven. Er zijn twee manieren voor de aandrijving: elektrisch en Extended-Range. In de elektrische stand gebruikt de Volt geen brandstof en produceert de auto geen uitstoot. Tijdens het puur elektrisch rijden gebruikt de Volt elektriciteit die is opgeslagen in het lithium-ion accupack.

Wanneer de accu nog maar minimale elektrische energie heeft wordt automatisch overgeschakeld naar de Extended-Range mode. In deze secundaire stand produceert een generator elektriciteit om de Volt aan te drijven. De overgebleven energie in de accu wordt gebruikt wanneer er snel moet worden geaccelereerd of een steile helling moet worden beklommen.

“Het verbruik in de stad van slechts 1,2 liter per honderd kilometer is een fantastische indicatie van de mogelijkheden van het elektrische aandrijfsysteem van de Volt en van de mogelijkheid om fossiele brandstoffen te vervangen,” zegt Frank Weber, Global Vehicle Line Executive voor de Volt. “De meting voor het gemiddeld brandstofverbruik voor Europa, die ook van toepassing kan zijn in China, laat een verbruik zien van 1,6 liter per honderd kilometer. Het testen van de productieauto’s zal volgend jaar plaatsvinden, vlak voor de marktintroductie van de auto. Echter, deze eerste resultaten zijn zeer bemoedigend om de mogelijkheden van de Chevrolet Volt verder te testen in de praktijk, net zoals wij hebben gedaan met de andere aspecten tijdens de ontwikkelingfase van de Volt.”
Categorie:
Tag(s):