donderdag, 2. juli 2009 - 9:20

De nieuwe BMW X1: zakelijk verantwoord op avontuur

BMW presenteert de nieuwe BMW X1. Een mix van een sportieve SAV (Sports Activity Vehicle) en een elegante Touring. Daarom komt de auto ook in aanmerking voor een Europese Type goedkeuring in de categorie “Touring/Sedan”. Daarnaast is dit het eerste X-model dat met achterwielaandrijving geleverd kan worden.

Dit samen met de voordelen van de verhoogde zitpositie, het praktische interieur, het dynamische weggedrag en de efficiënte motoren maakt de BMW X1 ook tot interessant zakelijk alternatief voor de leaserijder. De BMW X1 wordt leverbaar met drie dieselmotoren (18d, 20d en 23d) en twee benzinemotoren (18i en 28i). De eerste modellen van deze nieuwe BMW zullen in oktober bij de dealers staan.

Maatvoering: tussen BMW 1 Serie en 3 Serie Touring
De BMW X1 sluit aan bij de andere X modellen door zijn hoge zitpositie en stoere uiterlijk. Door een uitgekiende vormgeving is de luchtweerstand opvallend laag met een waarde van 0,32 Cw. Met zijn lengte van 4,45 m is de BMW X1 maar liefst 21 cm langer dan de 1 Serie hatchback maar tegelijkertijd slechts 7 cm korter dan een 3 Serie Touring. De hoogte van de auto is met 1,67 m maar liefst 12,5 cm hoger dan bij genoemde 3 Serie Touring maar tegelijkertijd bijna 13 cm lager dan bij een BMW X3. Deze maatvoering laat goed zien dat BMW met de X1 een nieuwe plek heeft gevonden tussen de bestaande zakenauto’s. De grote wielbasis van 2,76 m zorgt bovendien voor een verrassend ruim en veelzijdig interieur in vergelijking met andere auto’s in het segment.

Praktisch interieur
Het veelzijdige interieur blijkt ook uit de in drie delen (verhouding 40-20-40) neerklapbare achterbank. Met alleen het middendeel omgeklapt passen lange voorwerpen eenvoudig in de auto. Zijn alle zittingen neergeklapt dan groeit de bagageruimte van 420 liter naar 1.350 liter. De rugleuning van de achterbank is bovendien 31 graden kantelbaar. Met de leuning in de meest verticale positie bedraagt het laadvolume 490 liter.

Groene energielabels
De EfficientDynamics-aanpak bewijst andermaal zijn kracht. De BMW X1 sDrive18d en 20d zijn de eerste in hun klasse met een CO2-uitstoot onder de 140 g/kilometer. Het gemiddeld verbruik van deze auto’s komt uit op 5,2 l/100 km voor de sDrive18d en 5,3 l/100 km voor de sDrive20d. In Nederland is dat beide goed voor een groen energielabel B. De xDrive-varianten van deze diesels halen energielabel C. De handgeschakelde versies van de BMW X1 hebben een Auto Start Stop functie met een schakelindicator. Bij alle uitvoeringen wordt remenergie geregenereerd om de accu op te laden en om stroom aan het boordnet te leveren.

Breed motorenpallet
Bij de introductie in oktober zal de BMW X1 xDrive28i de rol van topmodel op zich nemen. De hoogst moderne zescilinder-in-lijn met 3,0-liter inhoud, variabele kleptiming VALVETRONIC en dubbele VANOS nokkenasverstelling levert 190 kW/258 pk vermogen. De viercilinder dieselversies BMW X1 xDrive23d, xDrive20d en xDrive18d leveren respectievelijk 105 kW/204 pk, 130 kW/177 pk en 105 kW/143 pk. Laatstgenoemde twee versies zullen ook leverbaar zijn met sDrive achterwielaandrijving. In het voorjaar van 2010 volgen dan nog een X1 sDrive18i en xDrive 18i. De 28i en 23d hebben standaard een zestrapsautomaat met Steptronic. De andere versies van de BMW X1 hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Complete standaarduitrusting
De BMW X1 is standaard voorzien van onder meer airconditioning, 17 inch lichtmetalen wielen, hoofdairbags, driepuntsgordels op alle zitplaatsen en Adaptive Brake Lights die extra waarschuwen bij een noodstop. Ook zijn er talrijke opties om de standaarduitrusting verder aan te vullen. Opvallende zaken zijn onder meer de Adaptive Headlights - in bochten meedraaiende koplampen - een elektrisch bedienbaar panoramadak en een harman/kardon Surround Sound System. Optioneel is ook een Business of Professional navigatiesysteem met een in de console geïntegreerd display en nieuwste generatie iDrive.
Categorie:
Tag(s):