dinsdag, 13. oktober 2009 - 10:34

Fiat Punto Evo eind november bij de dealer

De nieuwe Fiat Punto Evo is de geëvolueerde versie van de Grande Punto.
Naast veiligheid, betrouwbaarheid en rijplezier is milieu een belangrijk aspect geweest bij het ontwerpen van de 20% bijtellings-middenklasser.

Al tweeëneenhalf jaar is Fiat het merk met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in Europa . Om deze positie te behouden en verstevigen biedt de Punto Evo een brede keus uit Euro5 motoren
De nieuwe 1.4 benzinemotor met de revolutionaire MultiAir technologie is daar één van.
Het hart van het MultiAir systeem is een nieuw elektro-hydraulisch klepmanagementsysteem dat brandstofverbruik vermindert door lucht gecontroleerd en direct via de inlaatkleppen te sturen, zonder gebruik te maken van een gasklep. MultiAir verlaagt verbruik en emissies (dankzij verbeterde verbrandingscontrole) en verhoogt zowel koppel als vermogen. Vergeleken bij de conventionele benzinemotoren met dezelfde inhoud zorgt de MultiAir motor voor meer vermogen (tot 10%) en trekkracht (tot 15%), terwijl het benzineverbruik minder is (tot 10%), de CO2-uitstoot lager is (tot 10%) met minder partikels (tot 40%) en minder NOx (tot 60%).

Fiats credo ‘fun to drive’ komt optimaal tot z’n recht dankzij de nieuwe MultiAir techniek. De 1.4 MultiAir-motor is er in een 105 en 135 pk versie. De 105 pk heeft een koppel 130 Nm, haalt een topsnelheid van 185 km/h en rijdt in 10,8 seconden 100 km/h. Dit alles met een gemiddeld verbruik van 5,7 liter op elke 100 kilometer (1 op 17,5). De krachtigere variant levert 135 pk, en heeft zijn volledige trekkracht van 206 Nm al bij 1.750 toeren per minuut. In 8,5 seconden rijdt de Punto Evo 100 km/h en kan een topsnelheid halen van 205 km/h. Gemiddeld verbruik is 5.6 liter op 100 kilometer (1 op 17,9). Dankzij het lage brandstofverbruik zijn beide motoren voorzien van een B-milieulabel.

De tweede generatie MultiJet dieselmotoren biedt eveneens een meer accurate verbranding met voordelen op het gebied van verbruik, emissie en drivability. Dit wordt bereikt door middel van een ‘common rail injector’ die de brandstofinspuiting in de verbrandingskamer regelt en zorgt voor een afname van het brandstofverbruik, CO2-emissies (2%) èn de NOx-uitstoot (tot wel 30%).

Om het meest complete ecologische motorenaanbod in zijn segment te garanderen, wordt de Punto Evo ook beschikbaar met het Start&Stopsysteem en met ‘bi-fuel’ aardgas-benzinemotor. De motor op aardgas is de meest ecologische bi-fuel motor in het B-segment (CO2-uitstoot van slechts 115 g/km).
Het Start&stop systeem is standaard op alle Euro5 benzine- en dieselmotoren.

Design
Het nieuwe in- en exterieur van de Fiat Punto Evo is ontworpen door Fiat’s eigen design centrum ‘Centro Stile’. Het interieur is compleet nieuw en straalt meer dan ooit Italiaanse klasse en kwaliteit uit. Het resultaat is een lichte en elegante cabine met een compleet nieuw dashboard, nieuwe stoelen, opbergvakken en instrumentarium.
Aan de buitenkant zijn zowel de voor- als achterkant grondig onder handen genomen, getuige de lijnen van de nieuwe bumpers en de innovatieve en originele voor- en achterlichten. De auto is 3 centimeter langer geworden (406 cm, de overige buitenafmetingen zijn gehandhaafd met een breedte van 169 cm, een hoogte van 149 cm en een wielbasis van 251 cm.

De Fiat Punto Evo is ontworpen en gebouwd om het hoogste niveau op veiligheidsgebied te bereiken. Met zeven airbags, waaronder standaard een knie-airbag voor de bestuurder, zet de Punto Evo qua veiligheid een nieuwe norm in zijn klasse. Andere veiligheidssystemen zijn Hill-Holder, ABS, EBD (Electronic Brake force Distribution) en ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma).

De Punto Evo is één van de weinige auto’s in zijn segment met adaptieve ‘cornering’ mistlampen, die afhankelijk van de stuuruitslag en rijsnelheid automatisch aangaan. De nieuwe Punto Evo garandeert bovendien een betrouwbare wegligging dankzij de ‘elektronische dynamic controle systemen’ voor remmen en sturen.
Categorie:
Tag(s):