donderdag, 24. september 2009 - 16:13

'Gesloten deur' goed voor portemonnee en klanten

Amsterdam

Automatische entreedeur met intelligent luchtgordijn bespaart energie en heeft positieve invloed op beleving klant.

Dat is de uitkomst van het pilotproject energiebesparing DA Drogisterij.

De resultaten van het DA pilotproject in Amsterdam, opgestart door gemeente Amsterdam, deurenfabrikant Besam, DA Retailgroep, SenterNovem en Energiecentrum MKB, zijn inspirerend.

Het onderzoek, gemonitord door SenterNovem, laat zien dat een automatisch openende deur met luchtgordijn een besparing van circa 43% in de verwarmingskosten oplevert. Bovendien heeft een automatische entreedeur geen ongunstige invloed gehad op het aantal bezoekers.

Bezoekers, zo blijkt uit de gehouden enquête, ervaren de keuze van de winkel om bewust om te gaan met energie in overgrote meerderheid (90-96%) als positief. Behalve de feitelijke afname van uitlaatgassen en verkeerslawaai in de winkel, is het winkelpersoneel ook tevreden met het verbeterde binnenklimaat.

De eigenaar van de DA winkel vindt daarnaast ook het verbeterde aanzicht van de nieuwe winkelpui een pluspunt.
De ‘open-deur-filosofie’ (geopende deur trekt meer klanten dan een gesloten deur) die veel winkeliers aanhangen, wordt in dit pilotproject ontkracht. De positieve resultaten van dit pilotonderzoek bieden dan ook kansen voor winkeliers met een andere winkelformule en afwijkende omgevingsfactoren.

De Dienst Milieu en Bouwtoezicht van de gemeente Amsterdam zal de kansen die de toepassing van een automatische entreedeur met luchtgordijn biedt, in haar werkgebied bij ondernemers onder de aandacht brengen. Het Energiecentrum MKB gaat in samenwerking met de Nationale Winkelraad het onderzoek uitbreiden naar andere winkelformules en locaties.

Donderdag 24 september overhandigde Marijke Vos Marijke het 1e exemplaar van het rapport pilotproject energiebesparing aan Kees Verhoeven, directeur MKB Amsterdam.

Marijke Vos: “Energiebesparing is iets van vele partijen. Tijdens deze proef is er mooi samengewerkt tussen overheid en bedrijfsleven. Met een goed resultaat. Ik roep andere ondernemers dan ook op om het voorbeeld van deze DA drogisterij te volgen, want het is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.”

Kees Verhoeven reageerde positief: “Dit onderzoek, waarbij gemeente en ondernemers op vrijwillige basis samenwerken, staat symbool voor de gemeentelijke klimaataanpak. Het bewijst dat bedrijven -daarin positief gestimuleerd door de overheid- bereid zijn over de drempel heen te stappen op weg naar een duurzame toekomst. Daarom steunt MKB-Amsterdam deze werkwijze.” aldus Kees Verhoeven, directeur MKB-Amsterdam

Het pilot-project heeft gelopen van week 2 tot en met week 30 in 2009 (29 weken) en heeft plaatsgevonden in de Drogisterij & Luxe Parfumerie ‘Josefien’ in de Van Woustraat Amsterdam.
Provincie:
Tag(s):