vrijdag, 13. november 2009 - 18:57

Gezamenlijke marketingcampagne Openbaar Vervoer

De vervoerbedrijven Arriva, Connexxion, Novio, Syntus, Veolia, RegioNS en de NS zijn samen met de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en de regio Twente een grootschalige marketingcampagne in het openbaar vervoer in Oost-Nederland gestart.

Met de campagne willen de initiatiefnemers niet-reizigers het openbaar vervoer zelf laten ervaren. Met de campagneleus: De bus, de trein: eens moet de eerste keer zijn! wordt reizigers een aantrekkelijk aanbod gedaan om het OV een week lang uit te proberen.

Het startsein van de campagne werd vrijdag gegeven in de Godfried Bomansschool in Ede door Marijke van Haaren, gedeputeerde Mobiliteit en Economie van de provincie Gelderland.

Voor veel mensen is het OV onbekend en daarmee onbemind. Het beeld dat men heeft is er een van vroeger. Veel vernieuwingen in het openbaar vervoer, van bijvoorbeeld reisinformatie, voertuigen, haltes en stations zijn onvoldoende bekend. Via de campagne wordt reizigers een aanbod gedaan om het OV zelf te gaan ervaren.

Voor 11,95 mogen reizigers een week lang met het openbaar vervoer in Oost-Nederland reizen. Zo kunnen de inwoners van Oost-Nederland zelf ervaren wat het OV hen te bieden heeft. De OV-week is te koop via de website www.ervaarhetov.nl. In totaal zijn er in een periode van negen weken 45.000 OV-weekkaarten te koop.

Om de mogelijkheden die het OV biedt beter te leren kennen hebben de initiatiefnemers de OV-wijzer ontwikkeld. Via de OV-wijzer kan iedereen bekijken welke lokaties binnen 30, 45 of 60 minuten met het openbaar vervoer te bereiken zijn. Er kan gezocht worden op 14 verschillende categorieën zoals actief/sport, kids, cultuur, uitgaan, winkelen, natuur en landschap, enz. De OV-wijzer is te raadplegen via www.ervaarhetov.nl

De campagne Ervaar het OV startte in 2007 op initiatief van de provincie Gelderland. Naast Gelderland namen de Stadregio Arnhem Nijmegen en de vervoerbedrijven in Gelderland deel. Vanuit dit succes is de campagne uitgebreid naar Overijssel en Flevoland. De omvang van de samenwerking (3,5 miljoen inwoners) is hiermee uniek in Nederland. Ook de samenwerking tussen de vervoerbedrijven en de overheden om gezamenlijk de marketing van het OV aan te pakken is uniek.
Provincie:
Tag(s):