dinsdag, 12. mei 2009 - 21:08

Grootste contract Hanzelijn getekend

Dronten

Dinsdag hebben ProRail en HanzaRailTeam het contract voor aanleg van de bovenbouw Hanzelijn getekend. Dit contract is het grootste contract binnen het project Hanzelijn en heeft een waarde van 164 miljoen euro. De bouw start begin 2010 en duurt naar verwachting twee jaar. Eind 2012 is de nieuwe spoorlijn gereed voor gebruik.

De bovenbouw van de Hanzelijn bestaat uit ballast, sporen, bovenleiding, beveiliging, geluidsschermen en raildempers. In totaal zullen er 13.000 spoorstaven, 133.000 dwarsliggers, 400 kilometer bovenleiding, 1500 masten en 22 kilometer geluidsscherm worden aangelegd. Na de bouw zal het tracé uitgebreid worden beproefd, personeel worden opgeleid en calamiteitenplannen worden getest voordat de Hanzelijn door de reiziger gebruikt kan worden.

Het contract is ondertekend door Bert Klerk (directie-voorzitter ProRail) en voor het HanzaRailTeam: Diederik Schonebaum (Strukton Rail), Richard Rijper (VolkerRail), Ton Mooren (ARCADIS), Leon Linders en Ton van Rijn (Alstom).

De aannemerscombinatie HanzaRailTeam gaat het contract voor de bovenbouw uitvoeren. VolkerRail, Strukton Rail en ARCADIS ontwerpen en bouwen het spoor. Alstom levert het beveiligingssysteem. De keuze is gevallen op HanzaRailTeam, omdat zij de ‘economisch meest voordelige aanbieding’ hadden. In hun aanbieding is ‘duurzaamheid’ een belangrijk thema. Zo wordt geothermische wisselverwarming toegepast.

De Hanzelijn is een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Eind 2012, met ingang van de dienstregeling 2013, duurt een treinreis tussen deze steden 30 minuten. Het noorden en noordoosten van Nederland komen zo dichter bij de Randstad. De reis van Amsterdam naar Zwolle is straks 15 minuten sneller. In Dronten en Kampen Zuid komt een station. Station Lelystad wordt uitgebreid. Onder het Drontermeer komt een tunnel. Tussen Hattem en Zwolle komt een nieuwe spoorbrug over de IJssel. De aanleg van de Hanzelijn kost ruim 1 miljard euro, de bouw ligt op schema.
Provincie:
Tag(s):