dinsdag, 24. maart 2009 - 17:47

Hogere waardering voor Veolia

Maastricht

De waardering van de Limburgse reiziger in het openbaar vervoer voor de dienstverlening van Veolia is in 2008 flink gestegen. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer. Dit is een landelijk onderzoek naar de klanttevredenheid in het openbaar vervoer dat jaarlijks wordt gehouden. Vooral de stijging in Noord- en Midden-Limburg is opvallend. Daar steeg het rapportcijfer van een 6,8 in 2007 naar een 7,4. In Zuid-Limburg steeg de waardering van 7,2 in 2007 naar 7,3. Ook het landelijke gemiddelde ging omhoog van 7,0 in 2007 naar 7,2.

In Noord- en Midden-Limburg (NML) is de waardering voor bijna alle aspecten gestegen. In Zuid-Limburg (ZL) vertonen de resultaten van 2008 een meer stabiel beeld ten opzichte van de cijfers over 2007. Aspecten van het openbaar vervoer die door de reizigers in beide delen van Limburg het best worden gewaardeerd, zijn de kans op een zitplaats, de netheid van de voertuigen en het in- en uitstapgemak. Ook het gemak waarmee een kaartje kan worden gekocht scoort hoog. Het meest opvallend is de hoge waardering door 65-plussers. Zij gaven het openbaar vervoer een 8,4 (NML) en een 8,8 (ZL).

Ook de punctualiteit van zowel bus- als treinvervoer wordt in Noord- en Midden-Limburg beter gewaardeerd. Op de Heuvellandlijn (trein) in Zuid-Limburg was hier een lichte daling te zien.

De veiligheidsbeleving van de reizigers in de trein en in de bus is ronduit goed te noemen. In de trein en in de bus wordt dit gewaardeerd met bijna een 8. Ten opzichte van 2007 is er sprake van een lichte stijging (was 7,5).

Naast de over het algemeen hoge score, zijn er ook enkele tegenvallers. Allereerst de informatie die Veolia bij vertragingen geeft, daalt in Noord- en Midden-Limburg van 4,9 naar 4,4. In Zuid-Limburg stijgt deze van 4,6 naar 4,9. Voor de trein is dit hoger: De score schommelt voor zowel de Maaslijn als de Heuvellandlijn rond de 6.

Ook is de waardering voor het tarief onder de maat: in Noord- en Midden-Limburg daalt deze van 5,4 naar 5,0, in Zuid-Limburg stijgt dit licht van 4,8 naar 5,1. Voor de trein is er sprake van een vergelijkbaar beeld.

Nieuw in het onderzoek is de waardering voor het afhandelen van klachten door Veolia. Met een gemiddelde waardering van een 5+ is ook hier nog de nodige winst te behalen.
Provincie:
Tag(s):