vrijdag, 20. november 2009 - 11:50

Korte cognitieve training lang effectief bij depressie

Groningen

In een recente studie blijkt dat cognitieve therapie zeker vijf jaar bescherming biedt, nadat iemand is opgeknapt van meerdere depressieve episoden. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het AMC en de Rijksuniversiteit Groningen door dr. C. Bockting.

Depressie is op dit moment één van de meest voorkomende psychische aandoeningen. De kans op terugval is groot en kan zelfs oplopen tot negentig procent. Daarom is een adequate behandeling ter voorkoming van terugval uitermate belangrijk.

Onderzoek dat in december gepubliceerd zal worden in het toonaangevende Journal of Clinical Psychiatry, laat zien dat cognitieve therapie een beschermend effect biedt bij het vóórkomen van terugval bij depressie. Lange termijn effecten van deze therapie waren tot nu toe echter nog niet onderzocht.

In de nieuwe studie wordt dat wel gedaan. In het onderzoek werden 172 mensen 5,5 jaar gevolgd nadat ze hersteld waren van meerdere depressies. Ze kregen at random ofwel reguliere behandeling (dwz geen behandeling of antidepressiva) toegewezen of een kortdurende cognitieve training naast de reguliere behandeling. Na 5,5 jaar blijkt dat het terugvalpercentage in de tweede groep significant lager is bij mensen die hersteld zijn van meerdere depressieve episodes, met name als men al enkele eerdere depressies heeft ondergaan.

Vervolgstudies

Psychologische training lijkt een vruchtbare methode om terugval bij depressie terug te dringen. Het is echter nog de vraag of het een vervanging kan zijn voor het veelal levenslang slikken van antidepressiva of dat deze training beter gecombineerd kan worden met antidepressiva. Inmiddels zijn landelijke vervolgstudies gestart aan de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam, Maastricht en Rotterdam. Ook zal worden onderzocht voor wie welke behandeling het beste is en of een internet (E mental health) variant van deze training ook beschermend werkt tegen terugval
Categorie:
Tag(s):