woensdag, 28. oktober 2009 - 13:10

Kwart van de cafés lokt klanten met prijsacties voor alcohol

Amsterdam

Ruim een kwart (26,1%) van de cafés in de Nederlandse horeca biedt klanten happy hours of andere prijskortingen voor alcohol aan. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van STAP, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid, dat in 2009 is uitgevoerd onder 261 cafés in vijf Nederlandse steden.

In veel van de onderzochte cafés is tijdens deze acties vooral bier 30 tot 50% goedkoper. Wim van Dalen, directeur van STAP: "Een lage prijs voor alcohol leidt tot een verhoogde consumptie en dus tot meer gezondheidsschade. We weten uit eerder onderzoek dat door prijskortingen bezoekers onder de 16 jaar meer gaan drinken. Gemeenten hebben momenteel geen wettelijke handvatten om prijsacties in de horeca tegen te gaan. De nieuwe Drank- en Horecawet, die sinds juli in de Tweede Kamer ligt, biedt die mogelijkheid wel".


In januari 2009 zijn in totaal 261 kroegen in vijf grote steden (Amsterdam, Groningen, Nijmegen, Utrecht en Eindhoven) tweemaal geobserveerd op het houden van happy hours of andere prijsacties voor alcohol. In 68 cafés (26%) werden één of meer prijsacties aangetroffen. In Amsterdam zijn slechts in acht cafés acties aangetroffen (15%). In Groningen, Nijmegen en Eindhoven zijn respectievelijk in twaalf (26%), dertien (24%) en zestien cafés (29%) acties aangetroffen. In Utrecht zijn in negentien (38%) cafés acties gevonden. In de 68 cafés die aan prijsacties deden, zijn in totaal 121 acties aangetroffen (gemiddeld 1,8 acties per café). Eindhoven was koploper met 41 prijsacties. In Nijmegen, Utrecht en Groningen zijn respectievelijk 25, 22 en 21 prijsacties gevonden. In Amsterdam werden de minste acties (12) geobserveerd.
Categorie:
Tag(s):