dinsdag, 3. maart 2009 - 14:00

Lexus RX 450h: eerste Full Hybrid crossover met energielabel A

De totaal nieuwe Lexus RX 450h is de eerste en enige auto in z’n segment met energielabel A en kent daarbij een extreem lage CO2-uitstoot van slechts 148 g/km. Al sinds 2005 is Lexus als enige autofabrikant op de markt met Full Hybrid automobielen in het hogere segment.

De verbeterde Lexus Hybrid Drive technologie zorgt in de
RX 450h voor 10% meer vermogen (220 kW/299 pk) en 23% minder brandstofverbruik (6,3 l/100 km gecombineerd). De wegligging is door onder meer de nieuwe double wishbone-achterwielophanging dynamischer geworden. De nieuwe hybride kan worden uitgerust met elektronisch geregelde luchtvering of een actief stabilisatorsysteem dat de dynamische eigenschappen op een nog hoger plan tilt. De Full Hybride crossover is toonaangevend op het gebied van passieve en actieve veiligheid. De RX 450h heeft niet alleen standaard 10 airbags, ook zijn zaken als het uiterst geavanceerde Vehicle Dynamics Integrated Management-systeem aan boord wat op geïntegreerde wijze talloze geavanceerde veiligheidssystemen optimaal met elkaar laat samenwerken. Leverbaar is ook het Pre-Crash Safety-systeem. De cockpit is voorzien van een head-up-display en Remote Touch, een wereldpremière van een innovatieve multifunctionele afstandsbediening. Het comfortniveau alsook de stilte in het interieur zijn ook bij deze Lexus ongeëvenaard. En het design is heldere evolutie van het Lexus’
L-finesse-designfilosofie. De Lexus RX 450h staat nog voor de zomer bij de Lexus dealer. De consumentenprijzen zijn nog niet bekend.

Na de introductie van de baanbrekende RX 400h in 2005 introduceert Lexus nu de nieuwe Lexus RX 450h. De nieuwe hybride crossover – die in ons land leverbaar zal zijn vanaf aankomende zomer – is het krachtige vlaggenschip van de RX-serie, waarvan nu de derde generatie het levenslicht ziet.

Het Lexus Hybrid Drive-systeem van de RX 450h vertegenwoordigt een belangrijke ontwikkeling van de eerste hybrideaandrijving in het topsegment, in de RX 400h, die de eerste auto was waarin topprestaties naadloos samengingen met de traditionele voordelen van hybrideaandrijving, een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot van schadelijke stoffen, en die daarmee in het topsegment op het gebied van aandrijving voor een ware revolutie zorgde.

Full Hybrid
In tegenstelling tot Mild Hybrids, waarbij de aanvullende elektromotor alleen maar dient om de benzinemotor te ondersteunen, is de RX 450h een Full Hybrid die zowel kan rijden op elektriciteit als op benzine en op een combinatie van beide. Hij biedt de energiebesparende voordelen van een seriële hybride gecombineerd met de voordelen op het gebied van acceleratie van een full hybride.

LEXUS HYBRID DRIVE

De aandrijflijn van de RX 450h bestaat uit een uiterst efficiënte benzinemotor en twee krachtige elektromotoren die als tandem werken en die een intelligente elektrische vierwielaandrijving mogelijk maken.

Ingrijpende verbeteringen op alle terreinen aan de componenten van de Lexus Hybrid Drive hebben geresulteerd in een aanzienlijke verhoging van het rendement van het systeem. Het motorvermogen is met 10% toegenomen en het brandstofverbruik is met 23% verlaagd. Tot deze substantiële verbeteringen behoren:

• Toepassing van de Atkinson-verbrandingscyclus voor een lager brandstofverbruik
• Verbeteringen aan het motorblok voor een hoger vermogen en een lager brandstofverbruik
• Gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) voor een lager brandstofverbruik
• Warmteterugwinning (EHR) uit de uitlaatgassen voor een lager brandstofverbruik
• Een nieuwe vermogensregeleenheid voor betere prestaties en een lager brandstofverbruik
• Een hoger koppel van de elektromotoren voor en achter voor betere prestaties
• Minder wrijvingsverliezen in de hybridetransmissie voor een lager brandstofverbruik
• Eco-rijstand voor een lager brandstofverbruik
• EV-rijstand (elektrisch rijden) voor een minimale geluidsproductie en geen uitstoot
• Artificial Intelligence-schakelregeling voor betere prestaties en rijeigenschappen

Het totaalvermogen van 220 kW/299 pk maakt een topsnelheid mogelijk van
200 km/h. Via de continu variabele transmissie accelereert hij in een vloeiende beweging van 0 – 100 km/h in slechts 7,8 seconden en van 0 – 400 m in
15,9 seconden. Tegelijkertijd kan de RX 450h pronken met het laagste benzineverbruik in het premium crossover-segment, namelijk 6,3 l/100 km voor de gecombineerde cyclus en een opvallend lage CO2-uitstoot van slechts
148 g/km.

Configuratie hybridesysteem
Het hybridesysteem bestaat uit twee aparte aandrijfunits voor en achter die traploos en snel met elkaar samenwerken, daartoe aangestuurd door de vermogensregeleenheid.

De voorste aandrijfunit van het seriële/parallelle hybridesysteem bestaat uit een 3,5 liter V6-benzinemotor, een krachtige elektromotor, een generator, een high performance batterijpakket, een vermogensregeleenheid en een vermogensverdeelkast met een planetair stelsel om het vermogen van de benzinemotor, elektromotor en generator te combineren en te verdelen, afhankelijk van de omstandigheden.

De aandrijfunit achter maakt 4-wielaandrijving mogelijk met behulp van een tweede elektromotor. Deze aandrijfunit achter, die aangestuurd en permanent bijgeregeld wordt door het VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management) in samenwerking met de vermogensregeleenheid, is mechanisch onafhankelijk van de aandrijfunit voor.

V6-benzinemotor
De 3,5 liter DOHC V6-benzinemotor is afgeleid van de krachtbron van de RX 350 en speciaal aangepast voor gebruik in de hybrideaandrijflijn. Hij levert een maximumvermogen van 183 kW/249 pk bij 6.000 tpm en een koppel van
317 Nm bij 4.800 tpm en profiteert van diverse technische verbeteringen die hij deelt met de RX 350.
Verder is de auto voorzien van drie primeurs op een Lexus hybride - de Atkinson-cyclus, gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en warmteterugwinning uit de uitlaatgassen (EHR - Exhaust Heat Recovery) - om de voordelen voor het brandstofverbruik van het Lexus Hybrid Drive-systeem te optimaliseren.

Het Atkinson-principe laat de inlaat- en uitlaatverliezen afnemen, waardoor de verbrandingsenergie effectiever in motorvermogen wordt omgezet. Het gevolg daarvan is dat de uitlaatgastemperatuur lager is dan bij conventionele motoren.

EGR: gekoelde uitlaatgasrecirculatie
Het EGR-systeem voert gekoeld uitlaatgas terug naar de verbrandingskamer, waardoor de bedrijfstemperatuur van de motor verder verlaagd wordt. Samen zorgen deze technologieën ervoor dat het aantal situaties waarin het koelende effect van ‘mengselverrijking’ nodig is om de katalysator tegen oververhitting te beschermen, tot een minimum beperkt wordt, hetgeen een bijdrage levert aan een reductie van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen.

EHR: warmteterugwinning uit uitlaatgassen
Het EHR-systeem gebruikt de warmte van de uitlaatgassen om de koelvloeistof te verwarmen bij het starten van de motor. Dit verkort de tijd die nodig is om de motor op bedrijfstemperatuur te brengen, waardoor deze eerder kan worden uitgeschakeld om de auto alleen met de elektromotor aan te drijven, vooral in de winter. Het gevolg daarvan is dat de RX 450h bij lage buitentemperaturen een brandstofverbruik heeft dat meer dan 30% lager is dan dat van zijn voorganger.

Vermogensregeleenheid
De nieuwe vermogensregeleenheid (PCU - Power Control Unit) is uitgerust met een nieuwe inverter en is zowel compacter als lichter. De inverterconstructie maakt nu koeling aan beide zijden mogelijk en dit verhoogde koelrendement levert een bijdrage aan het verhogen van de vermogensdichtheid met 40%. De vermogensverliezen van de PCU zijn gereduceerd met meer dan 10% om het brandstofverbruik te verlagen.

Elektromotoren 167 en 68 pk, respectievelijk 335 en 139 Nm
Hoewel het vermogen van de elektromotoren voor en achter vergeleken met de RX 400h ongewijzigd is gebleven (respectievelijk 123 kW/167 pk en 50 kW/68 pk), heeft het verbeterde koelrendement van de PCU ertoe geleid dat het toerenbereik waarbij het maximumkoppel geleverd kan worden vergroot is, waardoor de prestaties worden verbeterd, vooral merkbaar bij het wegrijden vanuit stilstand.
De elektromotoren voor en achter leveren nu een koppel van respectievelijk 335 Nm en 139 Nm van 0 tpm en de snelheid tot waarbij de elektromotor voor zijn maximumkoppel levert, ligt 15 km/h hoger dan voorheen. Voor de elektromotor achter ligt de snelheid tot waarbij hij zijn maximumkoppel levert 35 km/h hoger dan in het verleden.

Hybridetransmissie
De opmerkelijk compacte transmissie – het hart van Lexus Hybrid Drive systeem – is op verschillende punten verbeterd. Deze modificaties hebben ertoe geleid dat de transmissie een hoger koppel kan overbrengen en dat het rendement van de transmissie is toegenomen.

Een verbeterde trillingsdemper in het vliegwiel absorbeert de schommelingen in het koppel alsook de schok tijdens het in- en uitschakelen van de verbrandingsmotor. Dat reduceert trillingen en bijgeluiden nog verder, wat tijdens het rijden in de stad het meest duidelijk is. Hier wordt de benzinemotor immers regelmatig in- en uitgeschakeld.

De Artificial Intelligence schakelregeling wordt voor de eerste keer toegepast op een hybrideauto. Het systeem stelt vast of de RX 450h een heuvel op- of afrijdt door de rijsnelheid te vergelijken met de hoek waarover het gaspedaal is ingetrapt. De transmissie schakelt vervolgens de juiste versnelling in - van de 3e tot de 6e - om het motortoerental op de juiste waarde te houden voor het heuvelop accelereren of heuvelaf afremmen op de motor.

Drie nieuwe rijstanden
Zowel het brandstofverbruik als de prestaties van het hybridesysteem van de RX 450h zijn verder verbeterd dankzij de toepassing van drie nieuwe rijstanden: EV (elektrisch), ECO en SNOW.

Gekoppeld aan een controlelampje in de snelheidsmeter zorgt de nieuwe ECO-stand voor een gewijzigde, niet-lineaire reactie op gas geven en andere regeling van de airconditioning om brandstof te besparen. De relatie tussen de beweging van het pedaal en het uitgangssignaal van het systeem wordt automatisch geregeld om de reactie van de smoorklep op abrupte bewegingen van het gaspedaal te beperken, waardoor het brandstofverbruik verlaagd wordt en het rijgedrag soepeler wordt. De belasting van de benzinemotor door de airconditioning wordt bij acceleratie aanzienlijk verlaagd, hetgeen eveneens een bijdrage levert aan een verlaging van het brandstofverbruik.

Volledig elektrisch rijden in Full Hybrid mode
Met behulp van de op het stuurwiel aanwezige multi-informatieschakelaar kan de bestuurder de EV-stand inschakelen, waarin de RX 450h alleen aangedreven wordt door de elektromotor. Deze unieke aandrijfoptie is bij mild-hybrides niet mogelijk, dit kan alleen dankzij de Full Hybrid technologie van het Lexus Hybrid Drive-systeem. De actieradius bij het rijden in de EV-stand wordt bepaald door de mate waarin het batterijpakket geladen is, en door het rijden in de EV-stand produceert de auto in stadsverkeer nagenoeg geen geluid en is de uitstoot van schadelijke stoffen nul. Omdat in de EV-stand de benzinemotor uitgeschakeld is, levert de EV-stand een aanzienlijke bijdrage aan het verlagen van het totale brandstofverbruik van de RX 450h.

De SNOW-stand, te selecteren met de multi-informatieschakelaar, helpt de bewegingen van het gaspedaal te dempen en verbetert de stabiliteit van de auto bij het wegrijden op een met sneeuw bedekt of glad wegdek. De pedaalcommando's worden automatisch aangepast om het aandrijfkoppel te verlagen en wielspin tot een minimum te beperken. Verder wordt de elektromotor achter ingeschakeld om de tractie te verbeteren als de voorwielen door gaan slippen.

Elektronisch geregelde luchtvering
De RX 450h kan worden uitgerust met een gewijzigde elektronisch geregelde luchtvering. Deze bestaat uit een gewijzigde constructie waarin geoptimaliseerde pneumatische cilinders gecombineerd worden met schokdempers met een hoge capaciteit, waardoor de positie van de carrosserie ten opzichte van de weg zo horizontaal mogelijk blijft, hetgeen het rijcomfort ten goede komt, terwijl de auto met deze vering tevens beschikt over een superieure wegligging.

Het systeem houdt de auto automatisch horizontaal, ongeacht het aantal inzittenden of de mate van belading van de auto. Met behulp van een schakelaar is de hoogte van de wielophanging in vier standen in te stellen: Normaal, Hoog (300 mm hoger dan normaal), Laag (voor 20 mm lager, achter 5 mm lager dan normaal) en nieuw, alleen bij stilstaande auto, Laden (30 mm lager dan normaal). Aan de zijkant in de bagageruimte bevindt zich een aparte schakelaar voor de stand Laden en deze functie kan ook worden gebruikt als het hybridesysteem uitgeschakeld is. De stand Normaal is geschikt voor het rijden onder normale omstandigheden. Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld tijdens het rijden op de snelweg, verlaagt het systeem de wagenhoogte automatisch naar de hoogte die overeenkomt met de stand Laag, voor een betere aerodynamica en stabiliteit en een lager brandstofverbruik.

Electronically Controlled Braking systeem (ECB)
Door Braking with Confidence een essentieel element te maken van het totale Confident Drive-concept, hebben de technici van Lexus het remsysteem van de nieuwe crossover geoptimaliseerd voor wat betreft remvertraging, controle en betrouwbaarheid.

Met een onafhankelijke voeding werkt het tweede generatie Electronically Controlled Braking systeem samen met het VDIM voor een optimaal gevoel in het rempedaal, een lineaire werking, een optimale verdeling van de remkracht over de vier wielen, Brake Assist en een maximale regeneratie van de energie.

Lexus Hybrid Drive zorgt voor regeneratief remmen op alle wielen tijdens het decelereren of remmen door de kinetische energie terug te winnen - die normaliter in de vorm van warmte verloren gaat - in de vorm van elektrische energie die weer wordt opgeslagen in het high performance batterijpakket.
Categorie:
Tag(s):