donderdag, 19. november 2009 - 10:00

Mannen en vrouwen begrijpen elkaars geuren niet

Amsterdam

Geur vervult een belangrijke functie in de match tussen de sexen, maar is tevens een bron van misverstanden. Dat blijkt uit het 'Kwalitijd voor jezelf' onderzoek. 'De Geurboodschap' wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd.

Mannen en vrouwen verschillen namelijk vaak van mening ten aanzien van de koppeling tussen geuren en typen mensen, momenten en stemmingen. Zo associëren vrouwen een bloemige geur met 'meisjesachtige types', terwijl bij mannen deze associatie eerder ontstaat bij oriëntaalse en kruidige geuren. Volgens een grote cosmetica fabrikant worden bewuste 'geurboodschappen' als 'ik ben sportief' of 'ik ben jong en aantrekkelijk' dan ook vaak verkeerd geïnterpreteerd door de andere sexe.

In het online onderzoek (door Goos Marketing Research te Amsterdam). concludeerd Robert Goos in algemene zin: Geuren zeggen iets over aantrekkelijkheid, levensstijl, lustopwekking, onze karakters of het type mens dat we zijn. Maar we delen niet dezelfde mening voor wat betreft de invulling daarvan, zo blijkt uit het onderzoek. Wetenschappelijk is aangetoond dat vrouwen beter ruiken dan mannen. We geuren zogezegd aardig langs elkaar heen. Dat zien we met betrekking tot de functie van geur bij het matchen van partners. De kennis van de werkelijke oerfunctie van geur in dit verband - het uiteindelijk zorgen voor een gezond nageslacht - is overigens nagenoeg onbekend. Dit voltrekt zich op het niveau van het onbewuste en wordt daarom slechts door 7% van de respondenten genoemd."

Het onderzoek richtte naast geur ook op andere factoren die bepalend zijn voor een 'Kwalitijd voor jezelf' moment, bijvoorbeeld vroeg op de dag. Goos: "De ideale ochtend lijkt te bestaan uit een huis dat zich vult met de geur van verse koffie en croissants, een gezamenlijk ontbijt en daarna de krant. Mannen hechten overigens meer aan de geur van koffie dan vrouwen, net zoals ouderen dat meer doen dan jongeren."
Categorie:
Tag(s):