woensdag, 6. mei 2009 - 19:41

Merkenvoorkeur in tijden van crisis nauwelijks veranderd

Amsterdam

Ondanks veranderende marktomstandigheden, slagen merken er wonderwel in om het vertrouwen van de Nederlandse consument vast te houden. Zo belt de Nederlander het liefst met een Nokia, tankt hij regelmatig bij Shell, worden herinneringen vastgelegd met een camera van Canon en is Nivea het fijnste huidverzorgingproduct.

Slecht één van twintig Europese productcategorieën kent in Nederland een nieuwe winnaar ten opzichte van vorig jaar. Internetprovider Het Net van KPN maakt plaats voor Ziggo. Dit en meer blijkt uit het European Trusted Brands onderzoek 2009 van uitgeverij Reader’s Digest die bijna 25.000 consumenten in 16 landen vroeg naar hun merkvoorkeur.

Terwijl merkentrouw onder consumenten afneemt, weten een aantal Europese merken klanten nog steeds langdurig aan zich te binden. Zo is Nokia voor de negende keer winnaar met 62%. Samen met KPN (50%), Rabobank (44%), Kellogg´s en Shell (beide 39%) behoort zij tot de top vijf van de meest betrouwbare merken in Nederland. De enige verliezer is Het Net van KPN dat met een verschil van één procent haar eerste plaats moet afstaan aan internetprovider Ziggo (22%).

Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg´s. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder.

En nog meer dan bij de Europese categorieën bleken Nederlanders trots en loyaal te zijn naar merken van eigen bodem. Zo oogst KLM 69% van het vertrouwen, verslaat Vroom & Dreesmann (37%) binnen de categorie ´warenhuis´ HEMA (30%) en Bijenkorf (16%), en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af met een verschil van vier procent.
Categorie:
Tag(s):