donderdag, 19. februari 2009 - 13:16

Nederlander geeft meer geld uit aan nieuwe fiets

Uit de gegevens van BOVAG en onderzoeksbureau GfK blijkt dat de Nederlanders in 2008 ruim 900 miljoen hebben besteed aan nieuwe fietsen. Ten opzichte van 2007 betekent dat een stijging van 7%. Dankzij de opmars van de elektrische fiets ('e-bike') steeg de gemiddelde prijs per fiets met 14% naar 688.

De e-bike heeft afgelopen jaar alle verwachtingen overtroffen. BOVAG en GfK rekenden op een verkooptotaal van 121.000, maar dat aantal steeg tot maar liefst 134.000, terwijl de teller in 2007 nog stokte bij 89.000. Vooral de speciaalzaken profiteerden van deze ontwikkelingen, getuige hun groei in aantallen nieuwe fietsen (2%) en in omzet (12%). De fietsspecialisten zijn met ruim 1 miljoen verkochte nieuwe tweewielers goed voor 80% van de totale markt.

Van de economische crisis is vooralsnog weinig te merken in de vakhandel. Maurice Manders, manager BOVAG Tweewielerbedrijven: "Het vierde kwartaal van 2008, toen de crisis in andere sectoren merkbaar werd, gaf bij tweewielerbedrijven helemaal geen dip te zien. Onze voorspelling dat de e-bike ook nieuwe doelgroepen als forensen en scholieren aan zal spreken, wordt realiteit. En de groei is er nog zeker niet uit, we staan nog maar aan het begin. Mocht de politiek besluiten om de bedrijfsfietsregeling te verruimen, zodat ook de e-bike in beeld komt, dan is het niet ondenkbaar dat we dit jaar vergelijkbare groeicijfers kunnen noteren. Voor de totale markt verwachten we komend jaar een stabilisering van de verkoop. Als het economisch minder gaat, zal men vaker de fiets pakken, onder meer voor woon-werkverkeer. Bovendien blijkt uit de cijfers dat de consument de service van de fietsspecialist belangrijk vindt. Zeker met een gecompliceerd product als de e-bike geeft een winkel met een vakman in de werkplaats extra vertrouwen."
Provincie:
Tag(s):