maandag, 21. december 2009 - 17:57

Nieuwe Fiat Doblò, Ruimte voor het hele gezin

In de nieuwe Fiat Doblò van Fiat draait alles om ruimte. Een ruimte om te delen met familie en vrienden, een leefbare ruimte voor reizen en sociale contacten, of voor wie dan ook die de Doblò zakelijk of privé aanschaft.
Hij is ontworpen met in het achterhoofd criteria als functionaliteit en comfort, het optimaal benutten van ruimte en plaats voor zeven inzittenden. Een echte ruimteauto voor het hele gezin die voorziet in maximale veiligheid, lage gebruikskosten en een milieuvriendelijk karakter.

Vergeleken met de vorige versie, waarvan er ongeveer een miljoen zijn verkocht in de diverse uitvoeringen, is de nieuwe Doblò compleet vernieuwd, met een nieuwe styling, nieuwe motoren en nieuwe technische features. Kenmerken als deze maken de Fiat Doblò tot de beste in zijn klasse op het gebied van inhoud en emissiereductie. De resultaten werden gerealiseerd door het gebruik van een nieuw platform, met meer ruimte voor de inzittenden (met een wielbasis van 2.755 mm is hij de langste in zijn klasse), een ruime bagageruimte van 790 liter (3.200 met de stoelen neergeklapt), lagere CO2-emissies (129 g/km voor de 1.3 MultiJet 90 pk motor, de laagste in zijn categorie), een innovatieve Bi-link lay-out voor de ophanging voor extra comfort, een uitgebreide veiligheidsuitrusting en een zeer flexibel in te delen interieur met inklapbare en neerklapbare stoelen.

Styling en comfort
Het design van de Doblò is innovatief. De voorzijde ziet er modern en geraffineerd uit, terwijl de zijkant de nadruk legt op de kracht en wendbaarheid van de auto. De gestroomlijnde achterklep onderstreept de toegankelijkheid tot en de genereuze afmetingen van de bagageruimte. Opvallende lichtunits met helder glas en grote raamoppervlakken geven de uitstraling van de nieuwe Doblò bovendien de nodige elegantie.
Het interieur is eveneens ontworpen voor maximale functionaliteit en zorgt voor een aantrekkelijke, welkome atmosfeer waarin verschillende kleurcombinaties, materialen en features overheersen. Slimme oplossingen om de ruimte aan boord optimaal te benutten, zoals de talrijke opbergmogelijkheden en flexibele interieurindeling met maximaal zeven zitplaatsen, maken de Doblò uitermate geschikt om samen met familie en vrienden te gebruiken.

Milieu en verbruik
De Fiat Doblò debuteert met vier motorkeuzes: een 95 pk benzinemotor en drie MultiJet dieselmotoren (90, 105 en 135 pk). Later wordt het motorenaanbod verder uitgebreid met een Natural Power krachtbron met een dual fuel systeem (benzine en aardgas) en nog een dieselmotor in combinatie met de gerobotiseerde Dualogic versnellingsbak.
De complete reeks motoren voldoet aan de Euro 5 norm. Tot de standaardvoorzieningen behoort ondermeer Start&Stop, een systeem dat tijdelijk de motor uitschakelt wanneer er gestopt wordt, om het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke gassen te beperken. Alle dieselmotoren worden standaard geleverd met een DPF-filter.
Alle Doblò-motoren onderscheiden zich door levendige prestaties en een soepele koppeloverdracht. Verder worden ze gekenmerkt door een plezierig karakter, uitstekende prestaties, laag geluidsniveau, lage runningkosten (brandstofverbruik en onderhoud), betrouwbaarheid en oog voor het milieu.


Veiligheid
Om optimale dynamische prestaties, comfort en actieve veiligheid onder alle rij- en beladingcondities te garanderen, is de Fiat Doblò voorzien van een innovatieve Bi-link achterwielophanging met variabele instellingen voor diverse onderdelen, afhankelijk van de uitvoering. De Doblò is ook voorzien van ‘state-of-the-art’ technologieën voor optimale stabiliteit, zoals ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling) en ESP dat wordt aangevuld met een Hill Holder systeem. Met kreukelzones, airbags en innovatieve zijairbags vóór is de nieuwe Doblò ontworpen om te voldoen aan de hoogst mogelijke eisen voor passieve veiligheid. Daarnaast is hij voorzien van veel en praktisch gebruiksgemak, zoals opbergvakken in de cabine. Tot de technische uitrusting behoren zaken als airconditioning (automatische versie leverbaar), cruise control, parkeersensoren, een geïntegreerd Blue&Me handsfree systeem en het ‘Blue&Me TomTom’ navigatiesysteem.

Stijl en comfort
Het Centro Stile Fiat is verantwoordelijk voor het innovatieve ontwerp van de nieuwe Doblò. Het design combineert op uitgebalanceerde wijze originele vormen en ruime afmetingen om de auto een robuuste en solide uitstraling te verlenen. Hij is 439 cm lang, 183 cm breed en 184 cm hoog (189 cm met dakrails) en heeft een wielbasis van 276 cm (de langste in zijn klasse).
Het opvallende front geeft de auto een duidelijke en krachtige persoonlijkheid. Andere elementen zijn de grote, doorlopende koplampen, de grote ronde motorkap met twee gespierde uitstulpingen langs de wielkasten (deze stijlvorm komt ook aan de achterkant terug), een brede, centrale ‘mond’ waarin het embleem in het midden is gepositioneerd, en een naadloze motorkap en bumpers. Een grote voorruit met zwarte A-stijlen completeert het nieuwe front en zorgt voor meer licht in het interieur en een beter zicht, dat nog verder wordt verbeterd door de ruitenwissers met hun afgeplatte bovenkant voor een aerodynamische vormgeving die het geluid en een verstoring van de luchtstroom door turbulentie beperkt en tegelijkertijd de ruit efficiënter schoonhoudt.
Van de zijkant bezien wordt de Doblò gekenmerkt door een krachtige lijn die helemaal vanaf de onderkant van de voorzijde naar de wielkast achter doorloopt, en die de auto kracht en dynamiek geeft. Zijskirts zijn standaard op alle uitvoeringen. De zijkant wordt verder geaccentueerd door glanzend zwarte deurstijlen, zeer functionele, compacte buitenspiegels en een in de carrosserie geïntegreerde rail voor de schuifdeur, een typisch kenmerk van een MPV. De grote zijramen benadrukken het gevoel van licht en ruimte in het interieur. De schuifdeuren opzij vergemakkelijken het in- en uitstappen. Ze zijn groot genoeg om de mogelijkheid van elektrisch bedienbare achterruiten te creëren, waarbij voor het eerst in dit segment het complete raamoppervlak te openen is.
De bagageruimte toont direct het fikse laadvolume de grote hoeveelheid opbergruimte. De opvallende en modern gevormde achterklep die naar boven toe opent, oogt elegant en is voorzien van een grote achterruit. Het Fiat-embleem is in het midden geplaatst. Een glanzend zwarte strip scheidt de achterklep in twee delen: het bovenste deel is van glas, het onderste van metaal.

De achterlichten zijn verticaal gepositioneerd en zijn deels van helder glas. De achterbumpers lopen aan de zijkant door in de wielkasten en aan de achterkant in de achterklep.
Het interieur is eveneens ontworpen op basis van maximale functionaliteit en heeft een aantrekkelijke, uitnodigende uitstraling dankzij het gebruik van diverse combinaties van kleuren, materialen en uitrusting.
De bagageruimte is de grootste in zijn klasse (van 790 tot 3.200 liter met de stoelen neergeklapt) en kan, afhankelijk van de uitvoering, worden voorzien van een extra schap dat in twee hoogten verstelbaar is om de bagageruimte naar wens in te kunnen delen. Wanneer het schap op de laagste stand wordt gezet, kan er tot maximaal 70 kg aan lading op worden gezet.

Milieu en verbruik
De Fiat Doblò komt op de markt met een keuze uit drie motoren in combinatie met een 5- of 6-versnellingsbak, alle ontworpen door FPT — Fiat Powertrain Technologies:
• 1.4 16v - 95 pk (Euro 5) met Start&Stop
• 1.3 MultiJet 16v - 90 pk met Start&Stop en DPF
• 2.0 MultiJet 16v - 135 pk (Euro 5) met Start&Stop en DPF
• 1.6 MultiJet 16v - 105 pk met Start&Stop en DPF

Alle motoren in de nieuwe Fiat zijn standaard voorzien van Start&Stop en een DPF-filter (dieselmotoren). De nieuwe Doblò betekent opnieuw een stap van Fiat op weg naar duurzame mobiliteit en Fiat ligt daarmee opnieuw vóór op de EEC regelgeving voor nieuwe auto’s volgens de Euro 5 normen die vanaf 1 januari van kracht worden.
Een Natural Power-versie, uitgerust met de nieuwe 1.4 16v — 115 pk dual fuel (benzine/aardgas) motor en een nieuwe diesel met de gerobotiseerde Dualogic versnellingsbak, worden later aan het programma toegevoegd.

1.4 16v - 95 pk (Euro 5)
De 1.4 16v 95 pk benzinemotor is de ideale oplossing voor het gebruik in de stad. De koppelcurve verloopt zeer gelijkmatig van 1.500 tot 4.000 tpm, waardoor hij zeer flexibel en soepel is en borg staat voor een laag verbruik (7,2 l/100 km gecombineerd).

1.3 MultiJet (met DPF en Start&Stop)
De 1.3 MultiJet 90 pk is ontwikkeld door FPT - Fiat Powertrain Technologies — en behoort tot de tweede generatie MultiJet-motoren. Deze motoren zijn voorzien van nieuwe Common Rail injectoren met een gebalanceerde hydraulische servo-klep die met verbeterde precisie de hoeveelheid brandstof reguleert die wordt geïnjecteerd in de verbrandingskamers, sneller en flexibeler dan in het verleden.
Met name het toegenomen aantal inspuitingen (tot 8) in dezelfde cyclus optimaliseert de toevoer van brandstof waardoor de verbranding gelijkmatiger plaats vindt. Het resultaat is een verbeterd brandstofverbruik, lagere emissies, minder geluid en een betere handling.
MultiJet-motoren vormen de meest moderne evolutie van de Common Rail technologie. Na de JTD- (1997) en de eerste generatie MultiJet-motoren (2003) zorgt Fiat Group Automobiles met MultiJet II opnieuw voor een engineeringprestatie van formaat. Hiermee wordt nu al voldaan aan strengere en nog striktere toekomstige emissie-eisen. De nieuwe MultiJet II motoren hebben een veel betere verbranding: bijvoorbeeld dankzij de Injection Rate Shaping modus (twee opeenvolgende inspuitingen zonder hydraulisch ‘gat’); minder geluid, een lager brandstofverbruik en — met het oog op Euro 6 — minder uitstoot van schadelijke deeltjes (-30% stikstofoxide).
De nieuwe 1.3 MultiJet II Euro 5 90 pk in de Doblò Cargo heeft een variabele geometrische turbocharger voor optimale opbouw van de turbodruk over een brede band van de vermogensafgifte: vergeleken met de huidige 1.3 MultiJet 75 pk is het motorvermogen toegenomen met 15 pk (+ 20%) en het maximum koppel van 200 Nm (+ 5%) wordt al geleverd vanaf 1.500 tpm.

De Euro 5 variant met DPF en standaard Start&Stop brengt het brandstofverbruik met circa 8% terug vergeleken met de voorgaande 75 pk versie (gecombineerde meting). Dit dankzij het Start&Stop-systeem, dat tijdelijk de motor uitschakelt. Een andere belangrijke, milieuvriendelijke voorziening dat bij dit systeem hoort: een schakelindicator die aangeeft wanneer er geschakeld moet worden voor een gunstiger brandstofverbruik.
Het resultaat is een toonaangevend verbruikscijfer: slechts 4,8 liter op 100 km in de gecombineerde meting (wat een actieradius van 1.250 km betekent) en een CO2-emissie van slechts 126 g/km. Tegelijkertijd zijn de prestaties van de nieuwe Fiat Doblò Cargo krachtbron uitstekend, met ondermee een topsnelheid van 158 km/u.

1.6 MultiJet - 105 pk
Vergeleken met de bewezen 1.9 JTDM 120 pk betekent de 1.6 MultiJet een belangrijke stap voorwaarts met verbeterde prestaties, emissies, gebruikskosten en een verbeterd comfort. Het koppel is met bijna 25% gestegen bij een gelijkblijvend vermogen (1.500 tpm). Daarbij is ook de ‘driveability’ verder verbeterd, met name dankzij het bruikbare koppel bij lage toerentallen. Deze doelstellingen werden gerealiseerd door de verbranding verder te optimaliseren, waarbij het potentieel van de nieuwe injectoren maximaal wordt benut.

De 1.6 MultiJet is voorzien van een elektrisch gestuurde turbocharger met een ‘vaste’ geometrie en levert een uitstekend koppel, zeker gezien de inhoud van de motor: met 290 Nm staat hij meteen bovenaan de lijst van best presterende motoren met een inhoud van 1.8 liter en lager. Wanneer wordt gekeken naar het specifieke koppel (op basis van de cilinderinhoud) is de 1.6 de best presterende motor in de 200 pk categorie, met enkel de uitzondering van ‘supersport’ motoren. En dat is niet alles. Gezien het feit dat het maximumkoppel (290 Nm) al bij 1.500 tpm wordt geleverd, wordt de revolutionaire aard van de 1.6 MultiJet ten opzichte van andere moderne dieselmotoren nog duidelijker: er is geen enkele motor — zelfs niet van een volgende generatie — die zo’n hoog koppel bij zulke lage toerentallen kan leveren. Dankzij deze krachtbron noteert de nieuwe Fiat Doblò lage CO2-emissies, een laag brandstofverbruik (138 g/km en 5,2 l/100 km gecombineerd), een topsnelheid van 164 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 13,4 seconden.

Verder behoeft de 1.6 MultiJet minder vaak een onderhoudsbeurt. Vanwege het hoge kwaliteitsniveau en de inspanningen die zijn verricht aan ieder onderdeel om de sterkte en efficiency te vergroten, hoeft de 1.6 MultiJet slechts iedere 35.000 kilometer naar de garage voor een beurt. Met het oog op gebruikskosten betekent dit dat de besparingen aanzienlijk zijn: bij afstanden tussen de 90.000 en 100.000 km is er één servicebeurt minder nodig, gelijk aan een kostenbesparing van 25%.

De 1.6 MultiJet 105 pk heeft een vergaande controle van de uitlaatgasrecirculatie dankzij geavanceerde technologieën als een “Close Coupled Diesel Particulate Filter” en een ingebouwd EGR (“Exhaust Gas Recirculation”) systeem voor een verbetering van de controle van de temperatuur en de doorstroming van de uitlaatgassen, waardoor tegelijkertijd de emissies en het verbruik worden teruggeschroefd.

2.0 MultiJet - 135 pk (Euro 5)
De 2.0 MultiJet 135 pk Euro 5 is de logische evolutie op de bewezen 1.9 MultiJet 120 pk wat prestaties (vermogen +12% en koppel +45% bij 1.500 tpm) en emissies betreft (hij voldoet aan de Euro 5 norm). Bovendien is hij met een maximumkoppel van 320 Nm de beste in zijn klasse. Deze cijfers vertalen zich naar een uitstekende rijervaring en prima prestaties (topsnelheid 179 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 11,3 seconden) met een gematigd brandstofverbruik en dito CO2-emissies: respectievelijk 5,7 l/100 km en 150 g/km tijdens de gecombineerde cyclus.
Diverse technische innovaties werden toegepast op de motor om de prestaties te verhogen, het motorkoppel bij lage toerentallen te verbeteren en om geluid en vibraties terug te dringen. De 2.0 MultiJet 135 pk is uitgerust met een elektronisch gestuurde turbocharger met een ‘vaste’ geometrie die het vermogen verhoogt en zelfs bij lage toeren garant staat voor een hoog koppel.

Een elektrisch geactiveerde EGR-klep, direct aangestuurd door het motormanagementsysteem, een koelsysteem voor het gerecirculeerde uitlaatgas en een “close coupled katalysator” worden toegepast om de uitlaatgasemissies terug te dringen. Bovendien zijn de 135 pk motoren standaard voorzien van een diesel partikel filter.

Start&Stop systeem en Gear Shift Indicator (GSI)
Met het oog op het milieu en het brandstofverbruik is de nieuwe Fiat Doblò uitgerust met Start&Stop. Dit systeem is standaard op alle motoren en stopt en herstart de motor automatisch weer om het brandstofverbruik en geluidsniveau in het interieur te beperken. Bij gebruik in de stad levert dat een besparing tot 15% op en 3,5 tot 4% volgens de NEDC-cyclus.
De schakelindicator (GSI) die in combinatie met het Start&Stop-systeem wordt geleverd is een handige hulp die discreet aangeeft wat het beste schakelmoment is, wat leidt tot een efficiënter gebruik van de motor op het gebied van brandstofconsumptie.

eco:Drive
eco:Drive is een innovatief softwareprogramma dat in samenwerking met Microsoft is ontwikkeld. Het systeem maakt gebruik van de USB-poort van het Blue&Me-systeem om de rijstijl te analyseren en te optimaliseren, met een lager brandstofverbruik en dito emissies tot gevolg. eco:Drive verzamelt informatie over de efficiency van de auto en de rijstijl van de bestuurder. Alle data wordt via de USB-poort van het Blue&Me infotainmentsysteem op een standaard USB-stick geladen, die vervolgens op de computer uitgelezen kan worden. Via dat programma kunnen het brandstofverbruik en de emissies van iedere trip nader bestudeerd worden en kunnen tips worden verkregen over het realiseren van een meer ecovriendelijke rijstijl. Bestuurders die daar actief mee aan de slag gaan, kunnen een rijstijlverbetering tot 15% bereiken, wat betekent dat de uitstoot van CO2 met 15% wordt beperkt en er jaarlijks 120 tot 200 euro op de brandstof kan worden bespaard.
Fiat werd vanwege het eco:Drive systeem onlangs genomineerd voor de titel ‘Green Champion’ door de Green Organisation, een groepering die zich bezighoudt met het erkennen, belonen en promoten van wereldwijd behaalde milieuvoordelen.

Veiligheid
De Doblò is ontworpen en wordt gebouwd met als doel om het hoogste veiligheidsniveau te bewerkstelligen. Aan de basis daarvan staan de passieve veiligheidvoorzieningen die voor alle modellen standaard zijn: airbags voorin en zijairbags van de nieuwste generatie, die vergeleken met de bekende airbags groter zijn om zowel aan het hoofd als aan de borst optimaal bescherming te bieden.
Het weggedrag van de nieuwe Fiat Doblò is constant en voorspelbaar dankzij de montage van elektronische voertuigdynamicasystemen voor het remmen en de besturing. Voorbeelden zijn ABS met EBD en natuurlijk ESP met Hill Holder dat assisteert bij het optrekken op een hellende ondergrond (de Fiat Doblò is de enige auto in dit segment die deze functie in combinatie met alle motoren standaard krijgt).
Verder is de auto voorzien van alle dynamische en comfortfeatures waarmee de inzittenden iedere trip op comfortabele en veilige wijze kunnen maken. De Doblò heeft een krachtig en effectief remsysteem, banden die speciaal zijn ontworpen voor maximaal comfort en veiligheid, en een innovatief ontwerp voor de wielophanging (McPherson voor, Bi-link achter).
Verder heeft de Fiat Doblò een leidende positie op het gebied van botsbestendigheid voor verzekeringen, waarbij de omvang van potentiële schade aan een auto als gevolg van kleine aanrijdingen wordt beoordeeld.
De Fiat Doblò biedt bestuurder en passagiers een scala aan technologische features die comfortverhogend werken en die helpen de aandacht van de bestuurder op de weg te houden. Daartoe behoren ondermeer automatische klimaatregeling met uitstroomopeningen achterin, een MP3-audiosysteem met bediening op het stuurwiel, cruise control, parkeersensoren, een geïntegreerd Blue&Me handsfree systeem en een ‘Blue&Me-TomTom’ navigatiesysteem.
Blue&Me-TomTom is gepositioneerd op een gemakkelijk bereikbare en veilige plek, van waar hij nog steeds eenvoudig kan worden losgekoppeld. Het systeem wordt bediend via de instrumenten op het stuurwiel en door stemcommando’s. Een exclusief ‘Car Menu’ geeft informatie weer over de auto en alle aangesloten apparaten:
• Alle tripinformatie op een enkel scherm: afgelegde afstand, verbruik en actieradius;
• Brandstoflampje en de richting naar dichtstbijzijnd benzinestation;
• Points of Interest, Fiat Group service centers en aardgasstations;
• Handsfree bellen via de aangesloten mobiele telefoon
• Informatie over eco:Drive
De nieuwe Fiat Professional auto wordt beschikbaar met Blue&Me, inclusief een Bluetooth® interface en stemherkenning, een USB-poort, een MP3-speler en een SMS-ontvanger.

Modelreeks
De nieuwe Fiat Doblò modelreeks bestaat uit drie uitvoeringen (Active, Dynamic en Emotion) en drie Euro 5 motoren (1.4 benzine - 95 pk, 1.6 MultiJet - 105 pk en 2.0 MultiJet - 135 pk), alle standaard voorzien van Start&Stop, ESP met Hill Holder en een DPF-filter voor de dieselmotoren.
Alle uitvoeringen krijgen vijf stoelen, een versie met zeven zitplaatsen met een lengte van slechts 4,39 meter is optioneel leverbaar: twee stoelen op de voorste zitrij, drie zitplaatsen in het midden en twee stoelen achterin.
Tot de standaarduitrusting van de Active-uitvoering behoort onder andere ABS, ESP, voor- en zijairbags (hoof — borst), hoofdsteunen achter, Start&Stop, een Bi-link achterwielophanging, hydraulische stuurbekrachtiging, een tweede schuifdeur en een 60/40 deelbare en neerklapbare achterbank. De Dynamic-versie voegt daar onder andere handbediende klimaatregeling, elektrische ramen achter, elektrische buitenspiegels, een scherm in de bagageruimte en in carrosseriekleur gespoten bumpers aan toe. De Emotion-uitvoering is bedoeld voor de meest veeleisende koper. Ten opzichte van de Doblò Dynamic is hij extra uitgerust met getinte ramen achter, mistlampen, 16” lichtmetalen velgen, automatische klimaatregeling, een verstelbaar schap achterin, een audiosysteem met CD- en MP3-speler, een buitentemperatuursensor, in carrosseriekleur gespoten elektrische buitenspiegels en een in hoogte verstelbare bestuurderstoel met lendensteunverstelling. Tot slot is de nieuwe Doblò leverbaar in elf carrosseriekleuren (drie pastel en acht metallic) om zijn nieuwe, moderne en zeer opvallende design nog meer kracht bij te zetten.
Categorie:
Tag(s):