dinsdag, 21. april 2009 - 15:47

Omvangrijke betonstort spoorviaduct Hanzelijn

Dronten

Aanstaande vrijdag stort aannemer Dura Vermeer het beton voor het zuidelijke trogviaduct over het nieuwe tracé van de N50 ter hoogte van Kampen Zuid. In een tijdsbestek van 22 uur storten bijna 170 betonmixers in totaal circa 2000 m3 betonmortel. Het werk begint ’s ochtends om 06:00 uur en moet in één aaneengesloten periode worden uitgevoerd. Omwonenden en verkeer over de N50 ondervinden daarvan geen hinder.

Het 5000 ton wegende trogviaduct is 9,6 meter breed en 120 meter lang met overspanningen van ruim 55 meter. Om het bouwwerk bij dergelijke afmetingen voldoende sterkte (voorspanning) te geven is 600 ton wapeningsstaal verwerkt in wanden van 3,5 meter hoogte en 1,8 meter dikte. De vloer is daarentegen ‘slechts’ 1,4 meter dik.

Inmiddels is ook een start gemaakt met de opbouw van de betonbekisting voor de noordelijke trog. Het storten van het beton voor dit viaduct, met dezelfde afmetingen als zijn zuidelijke variant, gebeurt volgens planning in juli van dit jaar. De afbouw van beide viaducten is naar verwachting eind december afgerond.

ProRail bouwt een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle: de Hanzelijn. Vanaf december 2012 duurt een treinreis tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd veel dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast. Het tracé krijgt bovendien een nieuwe brug over de IJssel tussen Hattem en Zwolle en een tunnel onder het Drontermeer tussen Kampen en Dronten.
Provincie:
Tag(s):