donderdag, 3. december 2009 - 9:10

Omzet supermarkten stagneert

Amsterdam

In de eerste 11 maanden van 2009 is de omzet gestegen van €27,6 miljard in 2008 naar € 28,6 miljard in 2009, oftewel een stijging van 3.6%.
De omzetgroei komt geheel op conto van het toegenomen winkelbezoek van de consument (+3.6%). De omzet per kassabon is in 2009 (€21,68) gelijk aan 2008 (€21,68).

De omzetstijging in november bedroeg slechts 0,8% (laagste groei dit jaar), van € 2,37 miljard in november 2008 naar € 2,39 miljard in november 2009. Door de lage inflatie lag de omzet per kassabon in november 0.3% lager dan vorig jaar, namelijk van € 21,89 (2008) naar € 21,82 (2009). De groei van het aantal kassabonnen is in november slechts met 1,1% toegenomen. Het lijkt erop dat de consument gewend raakt aan het aanbiedingengeweld en iets minder snel van winkel veranderd.
Campina is het A-merk met de grootste klantenkring in Nederland. Ruim 6.3 miljoen huishoudens (86.6 %) hebben dit merk het afgelopen jaar gekocht. Dr.Oetker stijgt van 9 naar 5 in de merken Top-10.

Campina heeft de grootste klantenkring met uitzondering van het noorden (Friesche Vlag), het oosten (Knorr), de jongeren en huishoudens met kinderen (Knorr) en Albert Heijn en C1000 (Unox).

Bij bijna 70 % van de A-merken wordt het product gepland gekocht. Met name bij bier, margarine en frisdranken staat de aankoop vóór het winkelbezoek al vast.
Categorie:
Tag(s):