maandag, 26. oktober 2009 - 15:52

Politie gebruikt 'Groene' graffiti tegen autokrakers

Amsterdam

De politie Amsterdam-Amstelland heeft een nieuwe methode om parkeerders te waarschuwen voor autokrakers. Met een zogenaamde groene graffiti op de stoep bij de parkeerautomaat hoopt de politie mensen te waarschuwen om geen dure spullen in de auto achter te laten.

Binnen enkele minuten staat er een heldere boodschap op de stoeptegels voor de parkeerautomaat op de Leidsekade. Deze luidt: ‘Voorkom autokraak; Let op je laptop’. Daarboven prijkt een cartoon van een inbreker. Zo’n zes weken moeten tekst en print zichtbaar blijven. Daarna is de milieuvriendelijke ‘graffiti’, gezet met een hogedrukspuit, vanzelf verdwenen. Het is de eerste keer dat de politie Amsterdam-Amstelland gebruik maakt van deze creatieve vorm van outdoor-reclame.

Op 3 locaties
Een buurtregisseur van wijkteam Lijnbaansgracht heeft donderdag 22 september op drie plekken de preventieboodschap laten plaatsen. Zij liep onlangs met een collega op straat te surveilleren toen ze medewerkers van een communicatiebedrijf aan het werk zag. Het leek haar ook voor de politie een mooi middel om een bepaalde boodschap te communiceren met burgers. Om diefstal uit auto tegen te gaan bijvoorbeeld.

Hotspots
De buurtregisseuse heeft laten uitzoeken waar in het gebied van wijkteam Lijnbaansgracht de meeste auto’s worden opengebroken. Daar zijn nu een aantal ‘tags’ geplaatst. De tags staan bij parkeerautomaten op de Leidsekade en de Zieseniskade. Maar ook op enkele goed zichtbare plekken in de parkeergarage van Q-park aan de Marnixstraat.

Hogedrukreiniger
Met behulp van twee sjablonen is de boodschap met een hogedrukreiniger op de vuile stoep gezet. Het resultaat: een opvallende boodschap die uiteindelijk vanzelf weer verdwijnt. En zonodig kan het bedrijf ook eerder de afbeeldingen wegspuiten. Dan levert het simpelweg een stuk schone stoep op. Kortom: een milieuvriendelijke manier om doelgericht te communiceren.
Provincie:
Tag(s):