maandag, 26. oktober 2009 - 8:54

Recessie duidelijk zichtbaar in zoekgedrag op internet

Amsterdam

Nederlanders zoeken sinds de tweede helft van 2008 veel vaker op de termen ‘besparen’ en ‘bezuinigen’. De daadwerkelijke bestedingen van consumenten aan duurzame goederen zoals witgoed en auto’s laten precies in dezelfde periode een daling zien.

De zoekopdrachten op internet zijn eerder beschikbaar dan de economische cijfers en lopen soms zelfs voor op de daadwerkelijke ontwikkelingen in de economie. Dit blijkt uit een analyse van het ING Economisch Bureau - op basis van de tool Google Insights for Search - waarin de koppeling wordt gelegd tussen de mening van de consument, het zoekgedrag op internet en de actuele economische ontwikkelingen.

Consumenten verwachten volgend jaar minder te kunnen besteden dan dit jaar. De hogere werkloosheid, dalende vermogens en overheidsbezuinigingen verklaren de terughoudendheid van de consument. Het ING Economisch Bureau verwacht dat de consumptie over geheel 2010 0,3% lager zal uitvallen dan in 2009. Hoewel de economie in 2010 langzaam uit het dal kruipt, wijst het online zoekgedrag van consumenten er niet op dat hun bestedingen zullen groeien ten opzichte van dit jaar. Zoektermen als bezuinigen en sparen zitten al bijna een jaar in de lift.
Categorie:
Tag(s):