vrijdag, 2. oktober 2009 - 12:23

Taalontwikkeling jeugd onder druk door te weinig lezen

Surhuisterveen

De tendens van de laatste jaren is dat leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs en tijdens de middelbare schoolperiode minder of zelfs liever niet meer lezen. Jammer, meldt Heidi Bouma, Pr-medewerker van het Lauwers College in Surhuisterveen. 'Door te lezen wordt de taalontwikkeling gestimuleerd. Jongeren krijgen meer inzicht in de opbouw van de zinnen, hun woordenschat wordt uitgebreid en ook de spelling krijgt een duw in de goede richting.'

'Op het Lauwers College in Surhuisterveen willen we leerlingen zoveel mogelijk stimuleren om te lezen, te genieten van de mooie verhalen en weg te dromen bij de spanning in het boek. Maar dit gebeurt niet altijd vanzelfsprekend. Slechts een aantal leerlingen bezoekt regelmatig de bibliotheek.'

Het college heeft op hun beurt actie ondernomen. De afgelopen dagen hebben de brugklasleerlingen een bezoek gebracht aan de plaatselijke bibliotheek. 'Door op een speelse manier de gevarieerde vragen te beantwoorden, weten de leerlingen hoe de boeken in de bibliotheek zijn gerangschikt, waar ze de informatieve boeken kunnen vinden en hoe de catalogus op de computer werkt. Wij hopen dat onze leerlingen hierdoor “de bieb” vaker bezoeken.'
Provincie:
Tag(s):