maandag, 26. oktober 2009 - 11:47

Toyota presenteert FT-86 Concept

Tijdens de 41e Tokyo Motor Show presenteert Toyota drie concept cars. De compacte sportauto FT-86 Concept is ontworpen door Toyota Europe Design Development (ED2) in Zuid-Frankrijk. De concept car is uitgerust met een 2,0 liter boxermotor en wordt aangedreven via de achterwielen.

Daarnaast zal de Full Hybrid Electric Toyota Prius (plug-in) zijn opwachting maken op de Japanse beurs. Dit type wordt gezien als de meest geschikte auto om de CO2-uitstoot te verminderen en andere energiebronnen aan te spreken. Ook zal er een elektrische auto voor stadsverkeer, de FT-EV II te zien zijn. De Tokyo Motor Show vindt plaats van 24 oktober tot en met 4 november in het Japanse Makuhari.

De FT-86 (ofwel: FT hachi roku) is een compacte, achterwielaangedreven sportwagen die garant staat voor dynamisch rijplezier. Het compacte ontwerp geeft de bestuurder meer controle, terwijl de lichte carrosserie en het lage zwaartepunt de auto een zeer interactieve handling geven. De 2,0 liter boxermotor zorgt, samen met de compacte en lichte carrosserie, voor ‘groene’ prestaties. De FT-86 is uitgerust in Flash Red met een lichte blauwteint. Het interieur heeft een moderne, minimalistische uitstraling met uiterst geraffineerde details, zoals de toepassing van ritsen in het dashboard.

Full Hybrid Electric Toyota Prius (plug-in)
Deze concept car, die onlangs al op de Duitse IAA te zien was, is gebaseerd op de huidige, derde generatie Toyota Prius. Het is de eerste Toyota die is uitgerust met lithium-ion batterijen. De auto kan worden opgeladen via een externe voedingsbron, bijvoorbeeld een normaal stopcontact in huis. De auto kan ook rijden als de batterijen niet volledig opgeladen zijn en is dus niet afhankelijk van deze laadfunctie. Hoewel het elektriciteitsverbruik wat hoger ligt dan bij een conventionele hybride met elektromotor en benzinemotor, ligt het brandstofverbruik juist lager. Dit betekent dus minder verbruik van fossiele brandstoffen, een lagere CO2-uitstoot én minder luchtvervuiling. Het beoogde brandstofverbruik is 55 km/l of lager , de CO2-uitstoot is 42 g/km of lager en de Full Electric actieradius bedraagt 20 km of meer bij een volledig opgeladen batterij. In dat geval stoot men tijdens het rijden geen emissies uit, hetgeen een bijdrage levert aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in met name stedelijke gebieden. Het opladen van de batterijen duurt 100 minuten bij 220 V.

Wereldpremière: FT-EV II
De FT-EV II is een compacte elektrische auto die speciaal is ontworpen voor kortere ritten en past dan ook perfect in onze toekomstige mobiele maatschappij. Daarin zullen elektrische auto’s geleidelijk het straatbeeld gaan bepalen en zijn transportmiddelen onder te verdelen op basis van het doel, de energie die wordt verbruikt en de infrastructuur voor de verschillende soorten beschikbare brandstoffen.

De FT-EV II voelt zich het beste thuis in een stadse omgeving. De volledig elektrische auto is ultra-efficiënt, met een nóg compactere carrosserie dan de ultracompacte iQ, maar wel met zitplaatsen voor vier personen. Er is drive-by-wire-technologie aan boord met joystick-bediening voor alle functies, inclusief gas geven, remmen en sturen. En bovendien is er meer beenruimte, omdat gas- en rempedaal niet meer nodig zijn.

Verder heeft de FT-EV II een verbeterd zicht naar voren, dankzij een laag schutbord vóór en extra ruit onder de voorruit; doorzichtige LED-achterlichten zorgen voor extra veiligheid rondom de auto.

Andere kenmerken zijn:
• elektrische schuifdeuren aan beide zijden voor eenvoudig in- en uitstappen;
• topsnelheid van meer dan 100 km/h;
• actieradius van minimaal 90 km bij een volledig opgeladen batterij – wat meer dan voldoende is voor dagelijks gebruik;
• bijzonder stil en comfortabel, soepele acceleratie dankzij Toyota’s motormanagement, onderdeel van het hybridesysteem en de kern van Toyota’s groene technologie.
Categorie:
Tag(s):