maandag, 19. januari 2009 - 19:44

Tram rijdt zonder bovenleiding door

Amsterdam

Trams kunnen nu delen van een traject rijden zonder bovenleiding door remenergie te gebruiken die is opgeslagen in een zogeheten ultracondensator aan boord van de tram. Siemens ontwikkelde deze nieuwe vinding, die op een vergelijkbare manier werkt als de supercondensator in hybride auto's. De nieuwe ultracondensator maakt dat een tram dertig procent minder energie verbruikt, waardoor de uitstoot van C02 sterk vermindert.

Vervoersbedrijven willen hun trams op meer plekken laten rijden zonder bovenleiding. Bijvoorbeeld in een historische omgeving of op plaatsen waar het kostbaar of bouwkundig moeilijk is om een bovenleiding aan te leggen. Daarnaast willen vervoersbedrijven het milieu zo min mogelijk belasten door het energieverbruik van hun materieel te verminderen. De ultracondensator met de naam Double Layer Capacitor (DLC) vormt het hart van het Siemens Hybrid Energy Storage (HES) systeem, dat nu voorziet in deze sterk groeiende behoefte.

Wanneer een tram afremt ontstaat energie die normaal verdwijnt in de vorm van warmte. Deze energie wordt binnen 30 seconden opgeslagen in de ultracondensators. De tram gebruikt deze opgeslagen remenergie bij het optrekken, waarvoor een krachtige stroomstoot nodig is om het voertuig in beweging te brengen. Juist hiervoor zijn de ultracondensators heel geschikt. De zware oplaadbare batterijen aan boord van een tram kunnen zo'n extreme piekvraag niet aan. Zij zorgen er alleen voor dat de tram op snelheid blijft na het optrekken en dat de airconditioning en besturingselektronica blijven werken.
Categorie:
Tag(s):