woensdag, 19. augustus 2009 - 8:52

'Treinreizigers ontsnapt aan ramp'

Amsterdam

Uit een vertrouwelijk rapport van NS Reizigers blijkt dat de tunnels voor het treinverkeer niet veilig zijn, zo schrijft de Telegraaf vandaag. Zo ontsnapten honderden treinreizigers in de avondspits van 2 juli aan een ramp in de Schipholtunnel, toen daar rookontwikkeling ontstond.

Door slechte communicatie tussen de brandweer en de treindienstleiders van ProRail kregen machinisten van zeven reizigerstreinen op 2 juli tegenstrijdige opdrachten, schrijft de krant.

De brandweer vond dat er door de dichte rook in de Schipholtunnel de treinen zo snel mogelijk de tunnel uit moesten. De verantwoordelijke treindienstleiders, die daarvoor het sein moeten geven, lieten de treinen staan.

Gelukkig bleek later dat het slechts om rookontwikkeling ging en niet om brand.

Om zulke gevaarlijke situaties in de toekomst te voorkomen is een betere communicatie tussen verantwoordelijke partijen bij calamiteiten hard nodig zegt Roel Berghuis van FNV bondgenoten in de krant. "Er moeten specifieke trainingen komen voor mogelijke rampen. En niet alleen voor NS'ers, maar voor alle betrokkenen. Geen tunnel is hetzelfde. Er moet dus per tunnel een training komen. Want deze miscommunicatie kan ook in andere tunnels, zoals de hsl-tunnel, voorkomen."

In het interne NS-rapport laten machinisten weten verbaasd te zijn over het gebrek aan snelle besluitvorming, zo meldt de Telegraaf. Zij zouden ongeveer twintig minuten in de tunnel hebben moeten wachten tot ze toestemming kregen om naar buiten te rijden.

Het is nog onduidelijk waarom de treindienstleiders de treinen niet snel naar buiten stuurden. Een machinist hoorde dat degene die de beslissing moest nemen 'niet aanwezig was.' Ook zou er geen alarm zijn afgegaan, waardoor de machinisten zelf hulpdiensten moesten waarschuwen.
Provincie:
Tag(s):