donderdag, 25. juni 2009 - 13:40

Veelgeprezen, lang verwacht: Nissan GT-R

De wereld van supersportauto’s is een nieuwe uitdager rijker: de nieuwe, 485 pk sterke Nissan GT-R. Nadat de auto een succesvolle start beleefde in Japan en de Verenigde Staten, kan nu ook Europa kennismaken met de veelgeprezen GT-R.

Zijn roem snelt hem vooruit, want nog voor hij in Europa leverbaar was, is de Nissan GT-R al door vele jury’s en magazines bekroond. Autobladen als Top Gear, Evo, Motor Trend, Automobile Magazine en Popular Mechanics beloonden de Nissan al eerder met hun awards en tijdens de World Car of the Year-verkiezing kwam de GT-R als beste Performance Car uit de bus.
Ter illustratie van het feit dat de Nissan GT-R een zeer serieuze sportauto is: op de ruim twintig kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring klokte een standaard Nissan GT-R een rondetijd van 7:26,9. Dat is een van de snelste ronden die daar ooit met een productieauto zijn gereden.

Bloedlijn
Het is voor het eerst dat de Nissan GT-R officieel buiten Japan leverbaar is. Zijn voorgangers staan bij liefhebbers over de wereld echter goed bekend. Al in 1969 bracht Nissan zijn eerste Skyline GT-R op de Japanse markt. Het nieuwe model heet echter geen Skyline meer, maar is nog steeds met dezelfde herkenbare GT-R-badge getooid. Zijn interne code ‘R35’ sluit ook direct aan op de bloedlijn van de GT-R modellen die hem voorgingen.
Het ontwerp van de Nissan GT-R is voor een aanzienlijk deel tot stand gekomen in de windtunnel. Met een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,27 is de GT-R een van de meest aerodynamische auto’s in zijn klasse. Ook genereert de Nissan zeer veel neerwaartse druk (downforce) – onder meer door het slimme ontwerp van de bodem – voor een optimale wegligging. Het uiterlijk verwijst echter ook nadrukkelijk naar eerdere generaties van de GT-R, bijvoorbeeld door middel van de vier ronde achterlichten.

Multifunctionele display
In het middendeel van het dashboard is een multifunctionele display opgenomen die een rijkdom aan informatie biedt. De display is ontworpen en ontwikkeld in samenwerking met Polyphony Digital, de makers van de Gran Turismo-racegames voor de Sony PlayStation. Allerlei technische informatie kan worden getoond, zoals de temperatuur van olie en koelvloeistof, de oliedruk, de G-krachten, de turbodruk en de koppelverdeling tussen voor- en achterwielen. De boordcomputer kan echter ook rijgegevens en tijdwaarnemingen opslaan en weergeven op de Multifunctionele display. Een ander submenu toont de ideale schakelmomenten, bijvoorbeeld om zo zuinig mogelijk te rijden.

Motor en transmissie
De motor is gloednieuw en uniek voor de GT-R. Het is een 3,8-liter V6 met twee turbo’s van de Japanse specialist IHI, goed voor een vermogen van 357 kW/485 pk bij 6.400 t.p.m. Net zo indrukwekkend is het koppel van 588 Nm, dat tussen 3.200 en 5.200 t.p.m. beschikbaar is.

Een ander bijzonder feit met betrekking tot de VR38DETT, zoals de krachtbron intern bij Nissan heet, is dat de motor geheel met de hand in elkaar wordt gezet. Speciale vakmensen assembleren deze motoren in een aparte, brandschone ruimte in Nissans fabriek in Yokohama.
Dat geldt ook voor de transmissie met zes versnellingen, intern GR6 genoemd, die eveneens speciaal voor de Nissan GT-R is ontwikkeld. Tussen motor en transmissie is een dubbele koppeling geplaatst, één voor de oneven en één voor de even versnellingen. Het verlies van vermogen bij opschakelen, zoals bij een gewone handgeschakelde transmissie en bij een automaat met koppelomvormer, is daardoor tot een minimum teruggebracht. Tegelijkertijd valt bij het schakelen ook de turbodruk niet terug. De GT-R accelereert dus schijnbaar moeiteloos naar zijn topsnelheid. Het kiezen van een lagere versnelling gaat eveneens razendsnel, omdat de GT-R automatisch gas bij geeft om het toerental van de motor in lijn te brengen met dat van de transmissie – net als een professioneel coureur dat doet.
Bestuurders kunnen ervoor kiezen om de transmissie het schakelen te laten overnemen, maar zelf schakelen blijft altijd mogelijk dankzij de shift paddles achter het stuurwiel.
De transmissie biedt keuze uit drie standen: de normale stand, de R-stand voor nog snellere schakelacties en de Sneeuw-stand, die rustiger (automatisch) schakelt, zodat de Nissan GT-R op glad wegdek veilig maar effectief accelereert.

Vierwielaandrijving
ATTESA ET-S is de benaming van de vierwielaandrijving van de Nissan GT-R en is een van de meest geavanceerde systemen in zijn soort. In normale omstandigheden stuurt de aandrijving al het koppel naar de achterwielen, maar als de situatie daarom vraagt, wordt maximaal 50 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen gestuurd. In welke mate de voorwielen helpen bij het behouden van tractie, wordt bepaald door een speciale computer, die onder meer registreert hoe snel de auto rijdt, wat de stuurhoek is, hoeveel tractie de afzonderlijke wielen hebben en de mate waarin de GT-R om zijn eigen as draait.
De wielophanging van de GT-R is ontwikkeld om bij elke snelheid de beste stabiliteit te leveren, ook bij zijn topsnelheid van 310 km/uur. Elke GT-R is verder standaard voorzien van geventileerde schijfremmen van Brembo met een diameter van 380 mm. Ook de remklauwen zijn van deze specialist afkomstig. Ze zijn met maar liefst drie bouten bevestigd, zoals gebruikelijk in de racerij, om de kans op vervorming zo klein mogelijk te maken en zoveel mogelijk remkracht te produceren.

Drie uitvoeringen
De Nissan GT-R is leverbaar in drie uitvoeringen: de GT-R, GT-R Premium Edition en GT-R Black Edition. De prijs van de GT-R bedraagt 120.200 euro. De rijker uitgeruste Premium Edition kost 122.200 euro en voor het topmodel, de Black Edition, betaalt de klant 124.200 euro. Alle varianten zijn technisch hetzelfde, maar onderscheiden zich met hun uitrusting. Zowel de Premium Edition als de Black Edition zijn voorzien van een audiosysteem van Bose, met elf speakers en twee subwoofers. Op deze twee uitvoeringen werken de ruitenwissers en koplampen volledig automatisch.
Als enige in de reeks is de Black Edition verkrijgbaar in de lakkleur Satin Black. Ook de zwarte bekleding van leder en suède met rode accenten is uniek voor deze uitvoering.
Alle Nissans GT-R zijn verkrijgbaar in de kleuren Brilliant White, Gun Metallic, Vibrant Red en Titanium Grey. Ultimate Silver is een optie tegen meerprijs.

Sportief schoeisel
Bij een sportieve auto hoort sportief schoeisel. Daarom zet Nissan zijn vierpersoons supersportauto voor de Nederlandse markt standaard op Dunlop SP 600 DSST Run Flat banden. In zowel de standaard- als de Premium-uitvoering levert Nissan de GT-R met de nieuw ontworpen zevenspaaks velgen in donkergrijs. De Black Edition heeft hetzelfde ontwerp velgen, maar dan in antracietkleur.

De GT-R is in Nederland verkrijgbaar op één adres: het High Performance Center van Nissan-dealer Visscher in Amsterdam Zuidoost. Deze dealer is bovendien de enige in Nederland die is getraind om het onderhoud aan de GT-R uit te voeren.
Categorie:
Tag(s):