maandag, 6. december 2010 - 16:48

Anne Frank Huis ontvangt één miljoenste bezoeker

Amsterdam

Maandagochtend om 9.30 uur ontving het Anne Frank Huis zijn één miljoenste bezoeker dit jaar. Dit heeft de Anne Frank Stichting maandag laten weten.

‘De verwachting is dat het museum in 2010 het hoogste aantal bezoekers in zijn 50-jarig bestaan trekt, het record was in 2007 met 1.002.902 bezoekers’, meldt de stichting.

Het merendeel van de - veelal jonge - bezoekers komt uit het buitenland. Het aantal Nederlanders dat een bezoek brengt aan het Anne Frank Huis neemt verder toe en staat daarbij op de tweede plaats, achter de Amerikanen.

Directeur van de Anne Frank Stichting, Hans Westra: “Het is geweldig dat zoveel mensen vanuit de hele wereld het Anne Frank Huis bezoeken en zich verbonden voelen met het verhaal van Anne Frank. De Tweede Wereldoorlog is inmiddels ruim 65 jaar geleden maar de betekenis van Anne blijft actueel.

Het afgelopen jaar stond in het teken van het 50-jarig bestaan van het Anne Frank Huis als museum. Op 28 april werd in aanwezigheid van Hare Majesteit de Koningin het jubileum gevierd met een bijeenkomst in de Westerkerk in Amsterdam.

Tijdens de bijeenkomst werd de Virtuele Vleugel van het Anne Frank Huis in gebruik worden genomen, waarbij de presentatie van Het Achterhuis Online het hoogtepunt vormde. Het Achterhuis Online stelt mensen wereldwijd in staat het onderduikpand virtueel te verkennen.

Bijzonder aan het online bezoek is dat de schuilplaats ook ingericht is, zoals tijdens de onderduik. Sinds de lancering op 28 april hebben ruim één miljoen mensen de virtuele onderduikplaats bezocht.

Recent is de Virtuele Vleugel van het Anne Frank Huis afgerond. De Virtuele Vleugel omvat alle virtuele uitingen van de Anne Frank Stichting binnen één portal: www.annefrank.org.

Bezoekers kunnen binnen deze omgeving informatie over Anne Frank en het museum vinden, Het Achterhuis Online en de Anne Frank Tijdlijn bekijken en daarnaast schakelen naar de Anne Frank Huis-pagina’s op YouTube, Facebook en Twitter.

LBi Lost Boys tekende samen met de Anne Frank Stichting voor het concept, de strategie en de realisatie van de Virtuele Vleugel, waaronder Het Achterhuis Online. De BankGiro Loterij, het Anne Frank Fonds, het VSB Fonds, het Ministerie van VWS en de Mondriaan Stichting maakten het project financieel mogelijk.

Mensen die niet naar Amsterdam kunnen komen, kunnen Het Achterhuis Online bezoeken.”
Provincie:
Tag(s):