maandag, 22. maart 2010 - 15:30 Update: 08-07-2014 1:05

Bel-me-niet-register mag niet worden misbruikt voor colportage

Den Haag

Het bel-me-niet-register mag niet worden misbruikt voor colportage doeleinden’. Dat zei minister Van der Hoeven maandag bij de aftrap van een campagne om consumenten beter te informeren over hun rechten bij verkoop aan de deur.

De minister deed haar uitspraken naar aanleiding van signalen dat het register mogelijk gebruikt wordt om bij bepaalde groepen consumenten die niet meer willen worden gebeld te colporteren.

De minister startte maandag 22 maart 2010 de campagne van de Consumentenautoriteit die ze eerder al aankondigde in antwoord op Kamervragen over agressieve colportage door energiebedrijven. 'Omdat consumenten zich vaak overvallen voelen door colporteurs, zijn ze door de wet extra beschermd bij verkoop aan de deur. Veel consumenten kennen helaas hun rechten niet. Daarom deze campagne,' aldus de minister.

Deurwijzer
Als start van de campagne overhandigde Van der Hoeven de nieuwe DeurWijzer aan cabaretière Jacqueline Kerkhof, in de rol van een misleidde consument. De speciaal ontwikkelde DeurWijzer die je aan de binnenkant van je deur kan hangen is een onderdeel van de campagne en is bedoeld om bij de hand te hebben als de colporteur aanbelt.

Het is een checklist met tips over hoe de consument de bedoelingen van de colporteur kan achterhalen en wat zijn rechten zijn. De consument kan dan nagaan of de colporteur zich aan de regels houdt.

Zo zijn colporteurs bijvoorbeeld verplicht consumenten erop te attenderen dat ze de colportageovereenkomst binnen acht dagen, zonder opgaaf van reden kunnen ontbinden. Op de achterzijde van de DeurWijzer staat informatie over wat de consument kan doen als hij achteraf spijt heeft van zijn aankoop.

Consumenten kunnen op http://www.consuwijzer.nl/ de DeurWijzer downloaden of bestellen. Zij krijgen de DeurWijzer tijdens de campagne gratis toegestuurd. Ook kunnen consumenten de DeurWijzer afhalen bij een van de dertig vestigingen van het Juridisch Loket.

Legitieme verkoopmethode
Jaarlijks krijgt bijna 1 op de 5 Nederlanders te maken met colportage of verkoop aan de deur die als misleidend of agressief wordt ervaren. Colportage is een legitieme verkoopmethode, maar door onjuiste/ontbrekende informatie of een agressieve benadering gaan jaarlijks vele consumenten in op een aanbod aan de deur waarvan zij later spijt krijgen.

Onder het motto 'Uw deur, uw geld uw beslissing. Koop wijzer aan de deur' voert de Consumentenautoriteit campagne om consumenten weerbaarder te maken. De campagne richt zich op een brede doelgroep en vooral ook op ouderen en hun omgeving. Zij zijn immers vaker thuis en dus ook vaker de dupe van misleiding.

Minister Van der Hoeven stuurde maandag 22 maart 2010 ook antwoorden op Kamervragen naar de Tweede Kamer waarin ze ingaat op een mogelijk misbruik van het bel-me-niet-register voor colportage doeleinden. Naar aanleiding van het succes van het bel-me-niet-register kreeg ze ook nog de vraag waarom ze niet komt met een bel-niet-bij-me-aan-register.

Volgens de minister klinkt dit sympathiek, maar is het niet uitvoerbaar. 'Moeten we dan bij iedereen een camera aan de deur hangen om te kijken of iemand toch stiekem is geweest om iets te verkopen? Belangrijker is dat mensen hun rechten kennen en dat onze toezichthouders de boel streng in de gaten houden en zo nodig een tik uitdelen,' aldus Van der hoeven.
Categorie:
Tag(s):