woensdag, 3. maart 2010 - 23:00

De HY-KERS een experimentele auto van Ferrari

De HY-KERS vettura laboratorio (experimentele auto) is een voorbeeld van de wijze waarop Ferrari de ontwikkeling van hybride technologie benadert. Zonder de prestatie-eigenschappen en het rijplezier uit het oog te verliezen die altijd zo kenmerkend zijn geweest voor de auto’s van het merk.

Dit hybride project is tevens bedoeld als middel om ervoor te zorgen dat Ferrari in de gelegenheid wordt gesteld om aan toekomstige CO2-normen te voldoen, vooral wat betreft het verbruik in de stad. Het rijden in de stad ligt sportwagens traditioneel gezien het minst, omdat hun motoren zijn ontworpen voor maximale efficiency en prestaties bij hoge toeren. Terwijl het bij de stadscyclus gaat om lage toerentallen en lage motorbelastingen.

Ferrari heeft zijn race-ervaring aangegrepen om een geavanceerde, lichtgewicht hybride aandrijflijn in de 599 GTB Fiorano te monteren, met als doel er voor te zorgen dat de dynamische prestaties van de auto niet beïnvloed worden. Dit werd gerealiseerd door alle systeemcomponenten zorgvuldig met elkaar te integreren en ze onder het zwaartepunt te plaatsten, zonder enig effect op de interieur- en bagageruimte. Op een vergelijkbare wijze zijn de platte lithium-ion batterijen onder de vloer aangebracht. Het resultaat is een zwaartepunt dat zelfs nog lager is dan in de standaard auto.

Ferrari heeft zijn F1-technologie tevens aangewend voor het design, de engineering en de constructie van een nieuw type elektromotor die bijdraagt aan de rechtuit- en bochtenprestaties van de auto, waarbij de grip en de rembalans worden versterkt. Tevens is de motor voorzien van een uniek koeling- en smeersysteem voor maximale efficiency onder alle werktemperaturen en belastingen.

De compacte, driefasen hoogvoltage elektromotor van het HY-KERS-systeem weegt ongeveer 40 kg en is gekoppeld aan de achterzijde van de 7-traps F1-transmissie met dubbele koppeling. Hij werkt via één van de twee koppelingen van de versnellingsbak en stuurt één van de twee primaire assen van de bak aan. Daardoor wordt het vermogen soepel en direct vanuit de elektromotor en de V12 samengevoegd. De elektromotor levert meer dan 100 pk, waarbij het de doelstelling van Ferrari was om iedere kilogram aan extra gewicht te compenseren met tenminste 1 pk.

Tijdens het remmen fungeert de elektrische aandrijfunit als een dynamo, waarbij de kinetische energie die door het negatieve koppel vrijkomt wordt gebruikt om de batterijen bij te laden. Dit proces wordt bestuurd door een speciale elektronicamodule, die werd ontwikkeld met behulp van ervaringen die in de F1 werden opgedaan. Naast het aansturen van de stroomvoorziening en het opladen van de batterijen draagt de module bij een 100% elektrische aandrijving ook zorg voor de vermogensvoorziening van de subsystemen van de motor (stuurbekrachtiging, bekrachtigde remmen, airconditioning, onboardsystemen) via een dynamo die op de V12-motor is gemonteerd. Tevens herbergt hij de koelingpomp van het hybride systeem.

Deze experimentele auto behoudt op deze wijze de high-performance eigenschappen die zo typerend zijn voor alle Ferrari-modellen, terwijl tegelijkertijd de CO2-emissies in de ECE + EUDC gecombineerde cyclus met 35% worden verlaagd.


FERRARI CALIFORNIA STOP&START

De andere belangrijke noviteit tijdens de Genève Show is opnieuw geënt op het beperken van emissies. Vanaf maart 2010 wordt het Stop & Start-systeem leverbaar op de Ferrari California, waarmee het brandstofverbruik en de CO2-emissies met 6% worden verlaagd in de ECE + EUDC gecombineerde cyclus. Dat resulteert in een waarde van 280 g/km, één van de meest concurrerende emissiecijfers binnen de klasse van de high-performance sportwagens. Stop & Start wordt bijna onmiddellijk geactiveerd, binnen slechts 230 milliseconden, zodat de bestuurder bijna niet merkt dat de motor weer wordt gestart.

Deze oplossing markeert opnieuw een stap in Ferrari’s continue strategie om de brandstofconsumptie en emissies te beperken, zelfs wanneer de prestaties toenemen. Eén van de belangrijkste onderzoeksgebieden was het reduceren van frictie binnen de motor. Bij de direct ingespoten V8 in de Ferrari California zijn bijvoorbeeld de ‘pompverliezen’ tenietgedaan die ontstaan bij de veranderingen in druk onder de zuigers. Het voegen van kleppen in het motorcarter onder de krukken van de krukas zorgt ervoor dat gassen en olie die tijdens de verbrandingsfase wordt samengeperst, het motorcarter kunnen verlaten zonder dat ze tijdens de compressiefase worden teruggezogen. Die maatregel levert een directe verhoging van de motorefficiency op.

Daarnaast beperken DLC-coatings (Diamond Like Carbon) op de klepstoters en een ‘super-finish’ op de neus van de nokken frictie in het klepbedieningsmechanisme en dat levert een bijdrage aan de totale verbetering van de motorfrictie.


ZELFVOORZIENEND MET GROEN VERMOGEN IN MARANELLO

In lijn met Ferrari’s 360 graden benadering voor efficiency en de betrokkenheid van de onderneming bij een duurzaam milieu, worden nieuwe technologieën voor de straatauto’s ondersteund door aanzienlijke investeringen die al eerder gedaan werden om de impact van de productieactiviteiten van Ferrari in Maranello op het milieu terug te brengen.

Na de ingebruikname van de fotovoltaïsche installatie op het dak van de Mechanical Machining fabriek, in januari 2009, die de jaarlijkse vermogensbehoefte van de fabriek met bijna 210.000 kWh heeft teruggebracht, markeerde 2009 tevens de opening van de grootste ‘trigeneration’ fabriek (de gelijktijdige productie van stroom, hitte en koeling door één enkele bron) — de eerste in zijn soort die wordt gebruikt door een fabrikant van sportwagens. Gezamenlijk beperken de twee systemen de C02-emissies met 30.000 ton per jaar (40 procent). Dankzij deze ecologische oplossingen is Ferrari geheel zelfvoorzienend voor zijn energiebehoefte. Deze reductie betekent tevens dat Ferrari al tien jaar voor ligt op de Kyoto-doelstellingen, met een verdubbeling van de cijfers die Europa opgelegd kreeg.

Dit betekent nog een belangrijke stap voorwaarts in de ‘Formula Uomo’ strategie die eind jaren ’90 door Ferrari’s Chairman, Luca di Montezemolo, werd geïmplementeerd en die de fabriek in Maranello heeft getransformeerd in één van de meest geavanceerde fabrieken ter wereld. Tevens heeft deze strategie geholpen bij het realiseren van een unieke werkomgeving die er, naast andere initiatieven voor het welzijn van de werknemers, voor zorgt dat Ferrari een rolmodel is geworden, zoals wordt onderstreept door het feit dat de fabriek in het verleden de onderscheiding ‘Best Place to Work in Europe’ toegekend heeft gekregen.
Provincie:
Tag(s):