dinsdag, 2. maart 2010 - 9:05

Debuut in Genève: de nieuwe Volkswagen Sharan

Tijdens de Autosalon van Genève (4 t/m 14 maart) presenteert Volkswagen met de derde generatie van de Sharan een belangrijke wereldprimeur. Ook kan het publiek op de stand van Volkswagen voor het eerst kennismaken met de eveneens nieuwe CrossGolf en CrossPolo.

Met een totaal verkoopaantal van meer dan 600.000 exemplaren is de Volkswagen Sharan sinds zijn eerste introductie in 1996 uitgegroeid tot de favoriete auto van heel veel gezinnen in heel Europa. Zijn opvolger – die vandaag zijn debuut maakt op de Autosalon van Genève – heeft alles in zich om minstens zo succesvol te zijn. De derde generatie van de Sharan borduurt voort op het nieuwe design-DNA van Volkswagen, met een carrosserie die zich onderscheidt door krachtige, horizontale lijnen en een eigentijdse uitstraling. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Sharan met 22 centimeter gegroeid tot een totale lengte van 4,85 meter. Tegelijkertijd werd de carrosserie met iets meer dan 9 centimeter verbreed, tot 1,90 meter. Mede daardoor oogt de nieuwe Sharan dynamischer en beter geproportioneerd, wat ook te danken is aan de iets lagere hoogte van 1,72 meter.

In de vloer

De elegant vormgegeven carrosserie verhult een ruim en comfortabel opgezet interieur, dat naar keuze plaats biedt aan vijf, zes of zeven inzittenden. Daarbij doet de nieuwe Sharan dankzij het inventieve Easyfold-concept zijn reputatie als Multi Purpose Vehicle eer aan. De stoelen hoeven niet langer te worden verwijderd om de flexibiliteit van het interieur ten volle te kunnen benutten. In plaats daarvan verdwijnen de stoelen met een eenvoudige handeling in de vloer. Door de tweede en eventuele derde zitrij in de vloer te laten verzinken, ontstaat een 2,1 meter lange bagageruimte met een maximaal laadvolume van 2.297 liter. Achter de tweede zitrij biedt de nieuwe Sharan onder de taillelijn nog altijd een laadvolume van 711 liter.

Comfortabele reiswagen

Het rijcomfort en de wegligging van de nieuwe Sharan staan op hetzelfde hoge niveau als de veelgeprezen en populaire Volkswagen Passat. Voor extra gebruiksgemak en comfort zorgt de aanwezigheid van systemen als Adaptive Chassis Control (ACC) en een elektronische handrem, alsmede Park Distance Control van de tweede generatie. Daarmee is de Sharan in staat om zelfstandig te sturen, zodat de bestuurder in kleine ruimten en zelfs op het trottoir eenvoudig kan parkeren.

Minstens zo belangrijk voor het hoogstaande karakter is de zicht- en voelbaar verbeterde kwaliteit van de gebruikte materialen. En de leverbare opties als bi-xenon-koplampen, het enorme, elektrisch bedienbare panoramisch schuifdak, de krachtige Climatronic met drie zones en het geavanceerde entertainmentsystemen maken de Sharan tot een ideale reisgezel. De nieuwe Sharan is dan ook op maat gemaakt voor gezinnen met twee of meer kinderen, maar is evenzeer geschikt voor zakelijke veelrijders met behoefte aan veel zit- en bagage-ruimte.

Vier zuinige motoren

Voor de nieuwe Sharan zijn twee 2.0 TSI benzinemotoren en twee 2.0 TDI dieselmotoren beschikbaar. De 2.0 TSI benzinemotoren leveren een vermogen van respectievelijk 110 kW/150 pk en 147 kW/200 pk, de 2.0 TDI-dieselmotoren respectievelijk 103 kW/140 pk en 125 kW/170 pk. Behalve een turbo en directe brandstofinjectie past Volkswagen ook moderne technologie als een start-/stopsysteem en het regeneren van energie toe in de Sharan. Vergeleken met de vorige generatie is daarmee een brandstofbesparing tot 21% te realiseren. De 103 kW/140 pk sterke Sharan 2.0 TDI is met zijn gemiddeld brandstofverbruik van 5,4 l/100 km*, CO2-emissie van 143 g/km* en topsnelheid van 192 km/uur* binnen zijn segment koploper op het gebied van brandstof-efficiency.

Ook vierwielaandrijving

De vier leverbare motoren voldoen aan de Euro5-emissienorm en zijn voor het eerst ook leverbaar in combinatie met de efficiënte DSG-transmissie van Volkswagen. Voor de Sharan 2.0 TSI met 147 kW/200 pk vermogen behoort deze automaat van de toekomst tot de standaarduitrusting. Als enige in zijn segment is de derde generatie van de Sharan – de 2.0 TDI 4MOTION met 103 kW/140 pk – leverbaar met vierwielaandrijving. Deze uitvoering komt volgend jaar op de markt.
De nieuwe MPV van Volkswagen is vanaf september in de showrooms te bewonderen.

Volkswagen CrossGolf

Het werelddebuut van de nieuwe Volkswagen CrossGolf markeert de komst van een zesde variant binnen het gamma van de Golf VI. Als inventief ontworpen allrounder slaat de CrossGolf een brug tussen het segment van MPV’s en dat van SUV’s. Met een design dat stoelt op het nieuwe design-DNA van Volkswagen onderscheidt de vijfdeurs CrossGolf zich met een aantal robuuste, maar ook elegante all terrain-accenten die passen bij een auto die tevens buiten de gebaande paden zijn weg kan vinden. Ook de onderliggende techniek sluit daarbij aan, zoals duidelijk te zien is aan het 20 mm verhoogde ‘Schlechtwegefahrwerk’. Er is keuze uit vijf motoren: drie 1.4 TSI-benzinemotoren (77 kW/105 pk, 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk), een 1.6 TDI-dieselmotor (77 kW/105 pk) en een 2.0 TDI-dieselmotor (103 kW/140 pk). Met deze motoren levert Volkswagen een technisch knappe prestatie door ten opzichte van de vorige generatie van de CrossGolf meer motorvermogen te combineren met een lager brandstofverbruik. Hoewel het interieur van de CrossGolf direct herkenbaar is als dat van een Golf Plus, heeft het ook een geheel eigen styling. Onder meer door de aanwezigheid van sportstoelen met two-tone bekleding, in aluminium uitgevoerde pedalen en lederen bekleding op het driespaaks stuurwiel en de versnellingspookknop.

Volkswagen CrossPolo

Op de stand in Genève laat Volkswagen zien dat ook de tweede generatie van de CrossPolo klaar is voor avontuur. Behalve een fris design voegt de vijfdeurs CrossPolo nieuwe, praktische gebruiksmogelijkheden toe aan de compacte klasse, een segment waarin de meeste fabrikanten kiezen voor een meer conventionele benadering. Ook voor de nieuwe CrossPolo levert Volkswagen drie benzinemotoren en twee TDI-dieselmotoren, in vermogen uiteenlopend van 63 kW/85 pk tot 77 kW/105 pk. Daarbij kan de CrossPolo net als de CrossGolf worden voorzien van een zeventraps DSG-transmissie om het vermogen op de voorwielen over te brengen.
De Nederlandse marktintroductie van beide nieuwkomers staat gepland voor deze zomer.
Categorie:
Tag(s):