maandag, 10. mei 2010 - 11:12 Update: 08-07-2014 1:04

FNV Jong: jongeren snappen niks van eigen loonstrookje

Amsterdam

Bijna de helft van de jongeren weet bar weinig van wat er allemaal komt kijken bij werken en het verdienen van een salaris.

Jongeren begrijpen vaak niet wat op hun loonstrookje staat. 44,2% van de jongeren, 53,3% van de 1e jaars MBO’ers zegt hun loonstrookje niet te begrijpen. 60 procent van de eerstejaars MBO’ers heeft bovendien geen flauw benul wat een Tj-biljet is. Dit blijkt uit het FNV-onderzoek “Bewustwording onder jongeren”, afgenomen onder ruim 700 jongeren.

Volgens de jongeren schieten vooral de scholen tekort in hun voorlichting: ruim drie op de vier jongeren geeft aan dat ze op school te weinig informatie krijgen over werken. Zij missen vooral praktische informatie over hun loonstrookje, hun vakantiegeld, de belastingaangifte en solliciteren. En juist die informatie hebben ze nodig als ze voor het eerst gaan werken.

FNV Jong vindt dat het gapende gat tussen opleiding en arbeidsmarkt zo snel mogelijk moet worden gedicht. Scholen moeten inspelen op de informatiehonger van jongeren. Jeroen de Glas, voorzitter FNV Jong: “Het is belachelijk dat jongeren zonder voldoende hulp zelf hun weg moeten zien te vinden op de arbeidsmarkt. Scholen hebben hierin een rol te spelen. Werken is meer dan alleen een beroep leren.”

Verder blijkt uit het onderzoek dat meer stageplekken en betere begeleiding op het werk en stage, verbetering van de kwaliteit van onderwijs, vanaf 18 jaar het volledige minimumloon, de aanpak van jeugdwerkloosheid en het tegengaan van schooluitval wat betreft de jongeren de voornaamste prioriteit verdienen van de politiek.

FNV Jong vindt het belangrijk dat jongeren beter voorbereid de arbeidsmarkt betreden. Daarom biedt zij gastlessen aan ROC’s aan in heel Nederland over solliciteren, werk en geld. In 2009 zijn 238 lessen gegeven. In 2010 zullen minimaal 300 lessen worden aangeboden. Deze gastlessen zijn bedoeld om jongeren klaar te stomen voor de arbeidsmarkt.
Categorie:
Tag(s):