zondag, 21. november 2010 - 17:26

'Gestrande reizigers Utrecht CS slecht op weg geholpen'

Utrecht

De gevolgen voor de treinreizigers en de bereikbaarheid van Utrecht CS na
de brand in het verkeersleidingcentrum zijn veel te groot geweest. Dat stelt Reizigersvereniging Rover zondag.

Volgens Rover schoot de communicatie en dienstverlening naar reizigers toe wederom sterk tekort. Ook bleek het nieuwe back-up systeem van ProRail zijn beloftes niet waar te maken.

Vrijdag 19 november raakte het treinverkeer op grote schaal ontregeld na een brand in het verkeersleidingcentrum Utrecht. Tienduizenden reizigers wisten uiteindelijk een weg naar huis te vinden. "Maar niet dankzij NS en ProRail", stelt Rover.

"Er werd omgeroepen dat reizigers zelf maar voor alternatief vervoer moesten zorgen. Informatie werd vrijwel niet of zelfs foutief gegeven. Dit beeld zien we iedere keer bij een ontregeling, het schaadt het imago van de betrouwbaarheid van openbaar vervoer."

Rover vraagt zich af waarom de gevolgen van de brand zo verstrekkend waren. Vorige maand is een nieuw 'zenuwcentrum' voor het spoor in gebruik genomen, het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). Kosten: zestien miljoen Euro.

Volgens ProRail zou dit als een back-up moeten functioneren bij grote storingen. Desondanks leidde de systeemuitval in Utrecht tot complete uitval van het treinverkeer tussen bijvoorbeeld Gouda en Zoetermeer, tussen Ede en Arnhem en tussen Leiden en Alphen aan den Rijn.

"De OCCR heeft dus totaal niets opgeleverd", concludeert Rover. "De verkeersleiding van ProRail is te veel gecentraliseerd en daardoor extreem kwetsbaar. De technische aansturing van seinen en wissels op andere trajecten kan lokaal gebeuren en zou dus niet door de brand in Utrecht getroffen hoeven te zijn. Maar blijkbaar is er voor de bediening van deze trajecten vanuit Utrecht nog steeds geen back-up, want de enige reservevoorziening schijnt op precies dezelfde locatie te liggen".

"NS en ProRail beloven telkens beterschap, maar Rover wil die belofte nu wel eens waargemaakt zien", stelt Rover. De reizigersvereniging betreurt het dat het busvervoer voor gestrande reizigers vrijdag pas laat op de avond op gang kwam en er geen afspraken zijn gemaakt voor vervangend vervoer met busmaatschappijen. Rover gaat ervan uit dat er coulant zal worden omgegaan met schadevergoedingen van reizigers.
Provincie:
Tag(s):