maandag, 8. februari 2010 - 12:44

Harde aanpak agressieve verkoop aan de deur

Den Haag

'Een meldpunt, een voorlichtingscampagne en boetes oplopend tot 450.000 euro moeten er aan bijdragen dat er snel een einde komt aan agressieve en misleidende verkoop aan de deur.' Dat schrijven Minister Van der Hoeven en staatssecretaris Heemskerk maandag aan de Tweede Kamer naar aanleiding van Kamervragen over agressieve en misleidende werving door energiebedrijven.

Uit een uitzending van Vara Kassa bleek onlangs dat er energiebedrijven zijn die agressief huis-aan-huis klanten werven waardoor mensen zich later bekocht voelen. Ook via ConsuWijzer zijn sinds oktober jl. zo'n 200 signalen binnengekomen over agressieve en misleidende werving door energiebedrijven.

Stevige boetes
Om consumenten beter te informeren over hun rechten bij verkoop aan de deur start de Consumentenautoriteit volgende maand een voorlichtingsactie. Ook zijn onlangs de Richtlijnen die energiebedrijven moeten gebruiken bij reclame en werving aangescherpt door de NMa.

Daarnaast kan de Consumentenautoriteit stevige boetes opleggen als bedrijven misleidend of agressief te werk gaan. Verder is een speciaal meldpunt geopend waar mensen terecht kunnen met klachten over colportage.

Dit geeft de toezichthouders, de Consumentenautoriteit en de NMa, de mogelijkheid op te treden tegen eventueel oneerlijke praktijken. 'Langs deze weg moet er een einde komen aan deze malafide praktijken. Mensen moeten vertrouwen hebben in energiebedrijven en de spelregels moeten worden gerespecteerd,' aldus minister van der Hoeven.

Achtergronden colportage
Verkoop aan de deur mag en is voor veel mensen handig. Omdat bij colportage de consument persoonlijk en vaak thuis wordt benaderd, worden aan deze vorm van werving wel extra eisen gesteld in de Colportagewet.

Zo is sprake van een bedenktermijn van 8 dagen. Ook moet voor een geldige koop een overeenkomst worden ondertekend. Op www.consuwijzer.nl/ staat meer informatie over rechten bij colportage.
Provincie:
Tag(s):